Byggenæringen er det viktigste virkemiddelet i det grønne skiftet

NHO-sjef Kristin Skogen Lund sier at det ikke blir noen grønn omstilling med rød bunnlinje - det er helt riktig. Det er også slik at det ikke blir noen grønn omstilling uten en velvillig og dyktig byggenæring.

Det er viden kjent at byggenæringen går for å være 40 prosent-næringen – altså at bygg-, anleggs- og eiendomssektoren bruker nær 40 prosent av verdens ressurser og samtidig står for rundt 36 prosent av de globale klimagassutslippene. Dermed er det da også avgjørende at byggenæringen både i Norge, men selvsagt også i hele verden, må være med i ledelsen i et grønt skifte som samtidig skal skape nye verdier. Byggenæringen regnes i dag regnes for å være den største verdiskaperen i Norge. Ved å sørge for så store utslipp av klimagasser - samtidig som det skapes så store verdier her, fortjener næringen enda mer oppmerksomhet i det offentlige ordskiftet i denne settingen.

Omstilling er ikke lett – det kan være veldig vanskelig. Når man må omstille seg til en ny hverdag, må man samtidig passe på at dette skal skje innenfor forretningsmessige rammer – det er ingen vei utenom. NHOs årskonferanse setter på en glimrende måte det riktige fokuset på hvordan vi kan sikre en bærekraftig verden gjennom fremtidsrettet forretningsdrift- og utvikling.

Derfor er det også så synd at byggenæringen som mange, med rette, vil karakterisere som landets viktigste, glimrer med sitt fravær på scenen på årskonferansen. På det som nok er landets viktigste møteplass og hvor hele makteliten er til stede, er byggenæringen derimot meget tungt til stede som tilhørere.

Dette er arrangementet hvor dagens og fremtidens mål for et vellykket næringsliv settes, både i et overordnet og mer lokalt perspektiv, nettopp derfor savnet av byggenæringens enorme påvirkning i dette arbeidet så sterkt savnet. Byggenæringen må få en større plass i rampelyset - både fordi den i kraft av sin viktighet og størrelse fortjener mer oppmerksomhet – men ikke minst fordi det er nødvendig. Men her kan vi selvsagt ikke skylde på omgivelsene rundt oss. Byggenæringen har ikke vært flink nok til å få innpass på denne arenaen. Vi er i en annen divisjon enn tidligere når det gjelder oppmerksomhet og synlighet, men det er fortsatt arbeid igjen å gjøre.

Her må vi vise frem næringens viktighet, få frem de viktige og riktige casene. Vi tror mange ser på byggenæringen som en traust, lite sexy og en næring som ser mer på fortid og nåtid i stedet for fremtid. Det er ikke riktig. Næringen har vært gjennom enorme omveltninger – og vi står foran enda større endringer – men vi har ikke klart å vise dette frem godt nok. Næringstoppene og politikerne må bli flinkere til å se hva som skapes her, men vi må også klart bli flinkere til å vise frem hvorfor vi er gode og hvordan vi faktisk lykkes. Et vellykket grønt skifte kan rett og slett ikke gjennomføres uten at byggenæringen sitter i førerhuset.