<p>Baard Schumann i Selvaag Bolig og Jon Karlsen i Glava er overrasket over at ikke byggenæringen trekkes mer frem under NHO-konferansen. Foto: Christian Aarhus</p>Ståle Rød i Skanska. Foto: Frode AgaTrond Viding Tvedt i Risa (t.v.) Foto: Christian AarhusStatssekretær Bård Folke Fredriksen, Veidekke-sjef Arne Giske og Thor Olaf Askjer i Norsk Eiendom. Foto: Christian AarhusLiv Kari Skudal Hansteen i samtale med Jan Halstensen. Foto: Christian AarhusObos-sjef Daniel K. Siraj (t.h.). Foto: Christian AarhusDag Andresen i Veidekke (t.h.). Foto: Christian AarhusJon Karlsen og Haakon Tronrud. Foto: Arve BrekkhusØyvind Skarholt i Byggevareindustrien og Odd Kåre Amundsgård i Kleive Betongbygg. Foto: Arve BrekkhusFv Liv Kari Skudal Hansteen, Jan Halstensen, Britt Rød Lohne, Dag Halvorsen og Johan Wigestrand

NHO-konferansen: - Overrasket over at byggenæringen ikke trekkes frem på scenen

Byggenæringen er tungt representert i salen på NHO-konferansen, men ingen holder innlegg fra scenen. Overraskende og rart, mener lederne i Skanska, Selvaag Bolig og Glava.

(Artikkelen er oppdatert med sitater fra NHO.)

Med merkelappen Made in Norway og grønt skifte, klima og omstilling som hovedknagger, har NHO samlet den norske næringslivs- og politiske eliten til konferanse i Oslo spektrum.

Ståle Rød, administrerende direktør i Skanska.

Men til tross for at byggenæringen er en av de største næringene i landet, er ingen representanter på scenen med innlegg fra bygg- og anleggsnorge.

– Selvfølgelig skulle også byggenæringen vært på podiet – både med tanke på hva som finnes og hva som er gjort, men også for å fortelle hvordan byggenæringen kan bidra i det grønne skiftet. Det er en liten mangel i programmet, mener administrerende direktør Ståle Rød i Skanska.

Støtte fra bransjetopper

Han får støtte av toppene i Selvaag Bolig og Glava, Baard Schumann og Jon Karlsen.

– Det er rart. Vi er en av de største næringene i Norge som skal være med å drive frem det grønne skiftet, mener de to.

– Vi kunne ha fokusert på potensialet som ligger i energieffektivisering av eksisterende bygningsmasse, sier Schumann og Karlsen.

- Må fortelle historiene bedre

Skanskas Ståle Rød tror byggenæringen selv har litt av ansvaret for at de ikke har fått plass i årskonferansens rampelys.

– Jeg tror det handler om kommunikasjon, og at vi ikke har fortalt godt nok alt vi har gjort. Vi har ikke fått frem historien om den store omstillingen som pågår i bransjen vår, sier Rød.

– Hvilke historier kunne blitt fortalt?

– Powerhouse-historien er fantastisk. Alt arbeidet som er lagt ned de siste årene med Breeam-sertfisering er også noe vi kunne sagt mye om. Den mengden med Breeam-sertifiserte næringsbygg som finnes i Norge nå, er fantastisk.

– I tillegg begynner vi å få de første prosjektene med CEEQUAL-sertifisering på anlegg, som viser at vi tenker miljø også på anleggssiden. Vi har mye å være stolte av, mener Rød.

Ingen snorer å klippe for energieffektivsering

Baard Schumann og Jon Karlsen tror også næringen selv kunne ha fortalt historien om seg selv tydeligere.

– Det kan være, det. Men så har man med denne konferansen kanskje tenkt vel mye på nye næringer, sier Schumann.

– Det er ikke noen snorer å klippe for et energieffektivisert hus, vet du. Det tror jeg hadde hjulpet litt, smiler Jon Karlsen.

– Dessverre ikke plass til alle

Maria Hoff Aanes, prosjektleder for Årskonferansen 2017, svarer slik på kritikken fra flere av bransjetoppene i byggenæringen: 

– Byggenæringen har en meget viktig rolle i et globalt grønt skifte, og norske bedrifter har gode løsninger. Medlemsbedriften Gausdal Bruvoll er en god representant i en av filmene som ble vist i første del av konferansen. NHO er heldige å representere et svært bredt spekter av bedrifter og bransjer, dessverre er det ikke plass til alle på en kort konferansedag, skriver Aanes i en e-post til Byggeindustrien. 

– I forarbeidet med årskonferansene er det mange hensyn som vurderes. I Made in Norway har vi valgt å fokusere på potensialet basert på våre naturressurser. Energinasjonen, industrinasjonen og bionasjonen Norge. Dette har lagt føringer for hvilke bedrifter som dukker opp på scenen på konferansedagen. Med mer tid hadde vi gjerne også inkludert flere bransjer til å presentere på scenen, skriver Aanes.