Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Tromsø kommune refses for valg av Vei & Tunnelservice

Klagenemnda for offentlige anskaffelser refser Tromsø kommune for ikke å ha avvist et tilbud fra Vei & Tunnelservice, som blant annet har Hæhre Entreprenør på eiersiden.

Det skriver økonominettsiden Nord24 denne uken.

Tromsø kommune åpnet sommeren 2016 en anbudskonkurranse om sanering av vann- og avløps-anlegg mellom Elvegata og Nansen plass. Tre entreprenører leverte tilbud. Kommunen hadde beregnet en pris på 2,5 millioner, men den økte til 3,1 millioner, ettersom dette var tilbudet fra Vei & Tunnelservice, som fikk oppdraget.

Konkurs og fusjon

Entreprenør Einar Sørensen AS lå drøyt 100.000 kroner over Vei & Tunnelservice, og har i etterkant klaget inn kommunens tildeling til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA).

Vei og Tunnelservice ble stiftet etter at KIME gikk konkurs i februar 2015, og fikk senere inn Hæhre Entreprenør på eiersiden.

Einar Sørensen mente Tromsø kommune burde ha avvist tilbudet fra konkurrenten da de ikke hadde oppfylt forutsetningene i anbudet.

Tilbydere skulle legge ved regnskap som viste sunn økonomi. Vei & Tunnelservice leverte regnskap for foregående år, for et selskap med samme navn, men med annet organisasjonsnummer. Årsaken var en fusjon i året som var gått, skriver Nord24.

Mener kommunen brøt forskriftene

KOFA sier seg enig i at valgte leverandør skulle vært avvist fordi det innsendte regnskapet ikke ga et representativt inntrykk. Ettersom det ikke er inngått kontrakt, bemerker nemnda at saken kan løses om en ny vurdering viser at Vei & Tunnelservice er kvalifisert.

Einar Sørensen har også klaget på at valgte leverandør ga en leveringstid på 53 dager, men med forbehold som at asfaltering kunne bli utsatt til neste år. Einar Sørensen mente på sin side de kunne gjøre jobben på 42 dager.

KOFA gir medhold i at Tromsø kommune ikke har gjort en riktig vurdering av leveringstiden i anbudet, hvor Vei & Tunnelservice både har tatt forbehold om å bruke tid på forberedelser og asfaltere utenom de 53 dagene. Nemda mener det derfor må gjøres en ny bedømmelse av det samlede tilbudet med tillegg for lengre leveringstid.

De konkluderer med at kommunen har brutt forskriftene både ved å ikke avvise Vei & Tunnelservise, og ved evalueringen av tilbudene.