Opel Mokka X har blitt en populær crossover etter en betydelig facelift. Spesielt har modellen med bensin-turbomotor i kombinasjon med 4x4 og automat bidratt til dette.

Biltest: Mokka-Master

Etter at Opel Mokka fikk firehjulstrekk og facelift, har den snertne crossoveren blitt blant de beste i sitt segment.

For Mokka X må regnes som en crossover, og ikke en SUV – til det har den for beskjedne mål. Lengden er bare 4,28 meter, og selv om bilen har en relativt romslig kupé, er bagasjerommet snaut. Dersom man slår ned baksetet, har man imidlertid betydelig plass til disposisjon.

Som alle tyske personbiler, har Mokka-modellene rikelig med beinplass i forsetene. Førermiljøet har fått en betydelig oppgradering som en del av faceliften, blant annet med stor og oversiktlig 8’’ infotainment touch skjerm med ryggekamera integrert i midtkonsollen.

Noe av det beste med de nye Mokka-modellene interiørmessig er de ergonomiske utformede forsetene, som også har justerbar forlengelse av lårstøtten – noe som mangler på svært mange dyrere biler. Korsryggstøtten kan dessuten justeres elektrisk, men helelektrisk setejustering savnes.

Bedre lys

Eksteriøret på nye Mokka X er betydelig oppgradert, og inneholder blant annet adaptive LED frontlys. Ifølge Opel, lyser de opp veien 30 prosent sterkere enn halogenlys, og tilpasser seg automatisk etter opptil ni kjøresituasjoner for optimal sikt og sikkerhet. Landeveislysene har fått et lengre og bredere blendingsfritt nærlys i hastigheter over 55 km/t, og en bredere lysspredning som bidrar til å lyse opp fotgjengere under denne hastigheten. Et såkalt turistmodus tilpasser lysene til kjøring på den andre siden av veien.

Den intelligente firehjulsdriftteknologien bidrar til bedre førerkontroll og fremkommelighet på vanskelig føre, og Mokka X leveres nå med en ny bensin-turbomotor og sekstrinns automatgir. Motoren er en 1,4 liter som yter 152 hk, og turboen bidrar til et godt dreiemoment på lave turtall (245 Nm ved 2.200 omdreininger).

God kjørefølelse

Kjørefølelsen i Mokka X er svært god til å være en liten crossover, og med 4x4 og automat er startprisen under 340.000 kroner. Det neste steget, Premium, som Byggeindustrien testet, koster 364.900 kroner eks. leveringskostnader. Da er bilen svært godt utstyrt, og legger man til 7.900 kroner får man utsøkte skinnseter.

Sterk dieselmotor

Mokka X leveres også med en 1,6 liters dieselmotor i kombinasjon med manuell sekstrinns girkasse. Motoren yter 136 hk, og har et dreiemoment på hele 320 Nm ved 2000 omdreininger. Denne modellen leveres i Norge kun i Premium-utgaven, og prisen starter på 364.900 kroner.

Opel Mokka X er en crossover som først og fremst er komfortabel å kjøre. Til tross for kort akselavstand, er bilen komfortabel å kjøre selv på dårlige veier. Med høy bakkeklaring takler den vanskelige kjøreforhold på en utmerket måte, og den kan leveres med et utstyrsnivå som tidligere var forbeholdt det såkalte premium-segmentet.