Riksveg 3 mellom Hanestad og Alvdal grense har fått nye stikkrenner, slakere sideterreng og blitt kantforsterket. Kun mindre arbeider gjenstår før hele strekningen er ferdig utbedret. Foto: Stian Edvardsen/Statens vegvesen

Arbeidene på rv. 3 Hanestad-Alvdal snart ferdig - ny kontraktsform benyttet

I oktober 2015 startet arbeidene med å skifte stikkrenner, gjøre sideterrengene slakere og kantforsterke riksveg 3 mellom Hanestad og Alvdal grense. Arbeidene nærmer seg nå slutten.

Det er firmaet Gjermundshaug Anlegg AS som på oppdrag for Statens vegvesen har gjennomført arbeidene på riksveg 3 mellom Hanestad og Alvdal grense.

Med slakere sideterreng på hver side av riksveg 3 blir konsekvensene for trafikantene mindre ved utforkjøringer.

- For å få gjennomført tiltakene som er gjort på riksveg 3 mellom Hanestad og Alvdal grense, ble det gjennomført avskoging. Dette bidrar til bedre sikt på strekningen, noe som gjør at vilt kan oppdages tidligere. Dette reduserer sjansen for viltpåkjørsler på strekningen. Tiltakene som er gjennomført på riksveg 3 mellom Hanestad og Alvdal grense er følgelig et viktig tiltak for å bedre trafikksikkerheten, melder vegvesen.no.

Det er også lagt til rette at riksveg 3 på strekningen mellom Hanestad og Alvdal grense kan få en asfaltbredde på ni meter. Fornyelsen av dekket på strekningen er planlagt startet opp i 2018 når strekningen Atna-Hanestad er klar for å få nytt asfaltdekke.

Flere tiltak gjennomført

Gjermundshaug Anlegg AS har på oppdrag for Statens vegvesen gjennomført arbeider på flere andre veger i Østerdalen. Blant de øvrige arbeidene som har blitt gjort, er forarbeider for dekkelegging på fylkesveg 29 mellom Alvdal og Folldal, fv. 681 mellom Auma og Tynset samt fylkesveg 30 nord for Røroskrysset. Det er ellers utført gjennomgående forsterkning og dreneringstiltak av 8 km av FV664 over Hanestad-kjølen, på 1,7 km av FV663 nord for Atna og 4 km av FV27 ved Straumbu.

I tillegg er det utført kryssutbedring Hanestad vegkryss, samt noen mindre kryssutbedringer, etablering av kjettingplass og andre mindre arbeider i nordre del av Hedmark.

Ny kontraktsform

Den såkalte vedlikeholdskontrakten som Statens vegvesen har hatt med Gjermundshaug Anlegg AS er en ny kontraktsform for etaten i Hedmark. De to vesentligste endringene sammenlignet med mer tradisjonelle kontrakter er:

* At entreprenøren selv har stått for prosjekteringen av tiltakene som skal utføres. Dette korter ned tiden fra prosjekteringen starter til byggingen starter.

* At entreprenør bruker fotodokumentasjon på mye av arbeidet som skal utføres.

Byggeleder Ola Alme i Statens vegvesen er godt fornøyd med erfaringene som er gjort med denne kontraktsformen i Østerdalen. 

– Det har vært et svært godt samarbeid mellom oss og Gjermundshaug Anlegg AS. Videre har alt arbeid blitt gjennomført uten en eneste dag med sykefravær som følge av uhell på anlegget. Vi har godt fornøyd med arbeidet som er gjort på kontrakten og har derfor grunn til å gi entreprenøren ros for sitt arbeid, forteller Alme.