Løvenskiold Handel overtar FABO

Løvenskiold Handel AS har inngått en avtale om overtakelse av aksjene i Fargekjeden FABO. Med bakgrunn i overtakelsen overtar Løvenskiold Handel kontroll over FABO-kjeden.

FABO vil slås sammen med Løvenskiold Handels SMART-kjede og danne grunnlaget for et nytt og fremtidsrettet kjedekonsept innen farge- og interiør. FABO består av ca 54 forhandlere og har frem til overtakelsen vært eiet ca 20% av Løvenskiold Handel og 80% av FABO-medlemmer. - Overtakelsen av FABO er et ledd i vår satsing innenfor farge- og interiørsegmentet, og en sammenslåing av FABO og SMART vil danne grunnlaget for en ny, større og sterkere kjedestruktur. Utviklingen av den nye kjeden vil ha stor fokus på å tilfredsstille de forventninger og krav som morgendagens forbruker stiller, og de krav og forventninger våre medlemmer har til sin kjedeorganisasjon, sier Tom Borthen, administrerende direktør i Løvenskiold Handel. - Den nye kjeden, som skal eies og drives av Løvenskiold Handel, vil bli et viktig og spennende satsingsområde for selskapet. Kjeden vil rette seg spesielt mot maling- interiør og jernvaresegmentet, fortsetter Tom Borthen. Arbeidet med det nye kjedekonseptet er igangsatt og vil etter planen lanseres i markedet ca 1. april 2006. Den nye kjeden vil bestå av nærmere 50 utsalg og omsetning i 2006 er estimert til ca NOK 325 millioner. - I et stadig tøffere marked er det viktig at kjedene styrkes gjennom blant annet å bli større og å fremstå mer enhetlig overfor forbruker. Forhandlerne i FABO har en geografisk beliggenhet og størrelse som passer meget godt med SMART-kjeden, i tillegg er sortimentet i begge kjedene i all hovedsak sammenfallende, uttaler Tom Borthen. Styret og medlemmene i FABO er svært fornøyd med virksomhetsoverdragelsen som legger grunnlaget for en fremtidig videreutvikling av en bransje med lange tradisjoner. - Løvenskiold Handel med basis i sitt MAXBO-konsept har på flere områder endret interiør-, bo- og byggevarebransjen. Selskapet har oppnådd stor suksess med utvikling og drift av helhetlige kjedekonsepter som omfatter innkjøp, drift sisteleddsutvikling, medarbeiderutvikling og markedsføring. En sammenslåing av FABO og SMART innenfor Løvenskiold Handels konsepter vil tilføre den nye kjeden stordriftsfordeler, verdifull kompetanse og erfaring, og jeg er trygg på at den nye kjeden vil innta en sterk posisjon i det norske markedet, sier Christian Engebretsen, styreformann i FABO. Løvenskiold Handel driver blant annet kjedekonseptene MAXBO, MAXBO Stormarked og MAXBO PROFF med en forventet omsetning totalt i 2005 på ca 4,2 milliarder kroner eks. mva. og teller totalt 70 utsalg.