F.v. Bent Nygren (Unicon AS(, Ole Herman Elton (Jernbaneverket) og Di Dio Angelo (Condotte).

Gjennomførte storstøp på Follobanen

Stenseth RS gjennomførte mandag kveld og natt til tirsdag en kjempestøp på godt over 1.000 kubikkmeter betong på under åtte timer på Follobanens Oslo S-utbygging.

Stenseth RS har kontrakten med Condotte på betongarbeidene i forbindelse med denne jobben.

Unicon AS leverte betongen kontinuerlig til støpning av bunnplaten for toginnfarten til Oslo S fra klokken 18 mandag til over midnatt. Mottaksapparatet på byggeplass var to store pumper som ble foret av fire betongbiler av gangen. Totalt var det 12 betongbiler i operasjon og kundesentermedarbeider Bjørn Bergerud i Unicon AS forteller at med to av fabrikkene i operasjon leverte de opp mot 200 kubikkmeter i timen på det meste.

- Det er sjelden alt klaffer så bra, men i natt var det full score. Jernbaneverket virker veldig fornøyd, sier formann Eivind Ausland i Stenseth RS sier i en melding. Geir Stenseth mener denne operasjonen «tok kaka» av alle betongprosjekter i 2016.

- Det er sjelden det ruller så greit i alle ledd i en slik komplisert byggeoperasjon, sier regiondirektør Bent Nygren i Unicon som berømmer sine ansatte som var på vakt den natten.

Byggeindustrien meldte tirsdag at en av de første milepælene på innføring av Follobanen til Oslo S passerte i slutten av november.

Den omhandler nettopp støpningen av betongkulverten, som startet mandag kveld. Etter det Byggeindustrien kjenner til, var den første milepælsdatoen i EPC-kontrakten for Innføring Oslo S satt til 29. november 2016. Da skulle en liten del av betongkulverten ifølge konkurransegrunnlaget vært støpt.

Samtidig skulle Bispegata, der Bymiljøetaten jobber med et større sykkelvei- og kollektivprosjekt, ha vært omlagt og trafikkpåsatt over den ferdigstøpte delen av kulverten.

Det har foreløpig ikke ha skjedd, men nå er man altså i gang med støpningen av deler av kulverten.