<p>Glideforskalingen skal før jul skytes 40 meter i været.</p>

Veidekke glir opp Munchmuseet i rekordfart

Mellom hver luke i julekalenderen vokser Munchmuseet opp mot to meter. Prosjektledelsen sier de er i gang med landets mest kompliserte glidestøp.

Munchmuseet

Byggherre: Oslo kommune ved Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Arkitekt: Estudio Herreros - samarbeidspartner: LPO arkitekter AS

Bruttoareal: 26.313 m2

Publikumskapasitet: 500.000 per år, 2.000 per dag

- Det er stas å være med på å bygge et så viktig signalbygg.

Samtidig stilles det store krav til kvalitet, og det er viktig for oss å gjøre en god jobb, sier Jan Sigve Sørhus

Han er en av i alt 60 arbeidere fra Veidekke og underentreprenøren Interform som er full i sving på den enorme byggeplassen i Bjørvika.

Utfordrende logistikk

I en tett skog av armeringsjern er de nå i full gang med å pumpe opp og støpe flere tonn betong.

Totalt skal arbeiderne montere 650 tonn armering og 21.000 skrujernskoblinger før julen ringes inn, og støpe hele 3300 kubikkmeter betong. Det tilsvarer vel 550 lastebillass betong, og i tillegg skal arbeiderne montere rundt 700 utsparinger og utallige elektroinstallasjoner.

- Den største utfordringen vår er logistikk. Det er veldig mye som skal inn i bygget. Vi hadde noen utfordringer i starten, men det har gått seg til, sier Sørhus, som er arbeidsleder i Interform.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Totalt skal arbeiderne på Munchmuseet støpe 3300 kubikkmeter betong. Det tilsvarer vel 550 lastebillass.

To meter i døgnet

Prosjektleder Bente Lillestøl i Veidekke sier at museet i snitt vokser 1,6 meter i døgnet, og på det meste opp mot 2 meter.

Glideforskalingen er i rute, og skal før jul skytes 40 meter i været. Ytterveggene, opp til den karakteristiske knekken, skal på plass. I tillegg skal det indre tårnet bygges opp til 13. etasje – 60 meter i høyden.

Bygget skal i tillegg omkranses av et podium over 4 etasjer, men det bygges først etter jul. Rundt påsketider starter også betongarbeidet i skrådelen.

- Dette er et unikt og ambisiøst prosjekt. Selv om det ikke er den største glideforskaling i Norge, er det sannsynligvis den mest kompliserte, sier hun.

Les mer om arbeidet på Munchmuseet i utgave nr. 19 i Byggeindustrien.