Foto: Trond Joelson

Varsel om «midlertidig forbud mot tiltak» skaper usikkerhet på Sydhavna

Plan- og bygningsetaten varsler om «midlertidig forbud mot tiltak» på store deler av Sydhavna, men det er usikkert om dette får noe å si for de bedriftene innen byggenæringen som allerede er etablert der.

Det midlertidige asfaltverket til NCC på Ormsund, som har en tillatelse for to år, blir ikke berørt av varslet.

– Bakgrunnen for «forslaget til midlertidig forbud mot tiltak» for deler av Sydhavna er et ønske om å utarbeide en plan, som i større grad enn i dag sikrer at miljøhensyn ivaretas for naboer i området, sier byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen i en pressemelding.

Byggeindustrien har vært i kontakt med byråden om hva dette vil ha å si for flere av de andre de byggerelaterte virksomhetene på Sydhavna. Før saken skal behandles i byrådet over nyttår er det ingenting som er avgjort, eller hvilke områder på Sydhavna som blir berørt av et eventuelt forbud.

– Det skal avgjøres om det skal legges ned et midlertidig forbud og hvor store arealer det eventuelt skal gjelde for. Byråden er opptatt av å sikre både klima- og miljøhensyn overfor naboer i området og til det beste for byen, sier Marcussen til Byggeindustrien.

Forslaget fra Plan- og bygningsetaten i Oslo går ut på at midlertidige forbudet skal gjelde alle typer tiltak, permanente og midlertidige, som ikke faller innenfor reguleringsformålet havn. Havneformål omfatter ikke virksomhet med karakter av industri, foredling av materialer eller produksjon av produkter som f.eks. asfaltverket på Ormsund.

Byrådet og byutviklingskomiteen skal ta stilling til om de ønsker en ny vurdering av reguleringsbestemmelsene for deler av Sydhavna. Dersom de vedtar et «midlertidig forbud mot tiltak» skal byrådet fremme et nytt reguleringsforslag for området. Det skal tas stilling til hvor store arealer som eventuelt skal omfattes av forbudet. Et forbud vil ikke ha tilbakevirkende kraft. Det betyr at asfaltverket på Ormsund, som har en tillatelse for to år, ikke blir berørt av varselet.

Et eventuelt nytt reguleringsforslag vil fortsatt kunne omfatte havnevirksomhet. Det vil si at havnerelatert transport som ikke innebærer produksjon og foredling av produkter foreslås opprettholdt, mens annen arealbruk som innebærer miljøbelastninger vil bli vurdert begrenset.

Fristen for berørte parter til å uttale seg om forslaget gikk ut 9. desember. Etter dette vil Plan- og bygningsetaten sende saken til politisk behandling i byrådet og byutviklingskomiteen. Et eventuelt forbud mot nye tiltak vil vare i inntil 4 år, eller eventuelt kortere tid dersom en ny regulering blir vedtatt før den tid.