Kontrakten omfatter, ifølge en pressemelding fra Vegvesenet, elektrotekniske anlegg, tryggingsutrusting samt system for styring, regulering og overvåkning (SRO) i Eiganes- og Hundvågtunnelen.
– Vi er godt fornøyde med å inngå en kontrakt med en stor solid og lokal forankret leverandør. Kontraktssummen er godt innenfor våre budsjetter, sier prosjektleder for Ryfast Gunnar Eiterjord i meldingen.
Den 3,7 kilometer lange E39 Eiganestunnelen er en del av kyststamveien mellom Kristiansand og Trondheim, og brygges i sammenheng med riksvei 13 Ryfast, som består av Ryfylketunnelen (14,3 kilometer) fra Strand til Hundvåg, og Hundvågtunnelen (5,5 kilometer) videre fra Hundvåg til E39.
– Nå ser vi fram til et konstruktivt samarbeid med leverandøren også på denne siste av de store Ryfast-kontraktene, sier Eiterjord i pressemeldingen.
Elektrokontrakten er en av de største fastlandskontraktene som er tildelt, skriver Vegvesenet.
Det skal blant annet monteres nesten 4.000 lysarmaturer og trekkes omtrent 364.000 meter kraft- belysning- signal- ledelys og jordkabler.
– Bravida skal nå gjennomføre Norges hittil største elektrokontrakt i tunell, og takker for tilliten. Vi har erfaring fra mange andre store prosjekter, flere innen samferdsel, og gleder oss svært til å gå i gang, sier administrerende direktør Tore Bakke i Bravida.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Kontrakter
- Vei
- Anlegg