Hamburg sentrum med den nye Elbefilharmonien, HafenCity og kaianlegget Landungsbrücken. Foto: Elbphilharmonie/Maxim SchulzHamburgs nye konserthus, Elbefilharmonien, er byens nye landemerke og ligger på vestspissen av øya Grasbrook, midt i innseilingen til havnen og rett overfor det kjente kaianlegget St. Pauli Landungsbrücken. Foto: Terje I. OlssonElbphilharmonie lyser det døgnet rundt. 11. jaunuar 2017 åpner omsider den nye konsertsalen. Foto: Terje I. OlssonDet nye konserthuset ruver i den travle havnen med turistbåter, handelsskip og en staselig tremaster. Foto: Terje I. OlssonDa kontrakter ble signert og grunnstenen til det nye konserthuset lagt i 2007 var det en rotete struktur, der både entreprenør og arkitekt kommuniserte med byggherren, men ikke med hverandre. Bygget var heller ikke ferdig planlagt. En parlamentarisk granskingskommisjon konkluderte senere med at trolig så mye som 60 prosent av planarbeidet ikke var ferdig da byggingen startet i 2007. Foto: Terje I. OlssonUansett hvilket ståsted eller vinkel du velger, så ser du det nye konserthuset i Hamburg. Foto: Terje I. OlssonI over halvannet år var det full byggestopp på konserthuset på grunn av stridigheter mellom byggherre, entreprenør og arkitekt. Etter lange forhandlinger fikk man våren 2013 etablert en ny organisasjonsstruktur og enighet om en fastpris og ferdigdato. Siden da har prosjektet gått bra. Foto: Terje I. OlssonKonserthuset glitrer vakkert i lav vintersol. Foto: Terje I. OlssonEn imponerende silhuett mot blå himmel. Foto: Terje I. OlssonRundt hele bygget er det i åttende etasje en åpen Plaza med balustrade. Her kan man kikke ned på de gamle lagerbyggene som før ble brukt til lagring av kaffe, te, krydder osv. og som i 2015 fikk verdensarvstatus av UNESCO. Foto: Terje I. OlssonStorsalen har plass til 2150 tilhørere og er bygget som et «egg» med et ekstra, indre skall som «svever» på 362 støtdempende fjærelementer for å hindre forstyrrende lyder utenfra. Foto: Elbphilharmonie/Michael ZapfArkitekten Jacques Herzog si i høst i et intervju med nyhetsmagasinet Der Spiegel at den opprinnelige byggesummen på 725 millioner kroner var «absurd». Det endte på 7260 millioner kroner. Og Herzog innrømmer at det vel aldri igjen vil bli påbegynt et bygg av denne typen. Foto: Terje I. OlssonEn 82 meter lang rulletrapp fører besøkende opp i åttende etasje, der man går videre en bred trapp kledd med murstein opp til den offentlige Plaza. Foto: Terje I. OlssonTrollsk idyll over Hamburg havn. Foto: Elbphilharmonie/Thies RätzkeStorsalen er bygget som et enormt, indre «egg» som hviler på 362 støtdempere. I tillegg er det bygget et indre «skall» for å hindre at lyd utenfra skal forstyrre musikken. Dette «skallet» er kledt med over 10.000 individuelt freste gips/papirplater. Det er den verdenskjente japaneren Yasuhisa Toyota som er ansvarlig for akustikken og det er enorme forventninger til lyd og klang i den nye konsertsalen, ikke minst blant verdenskjente musikere som står i kø for å få spille i Hamburg. Foto: Elbphilharmonie/Oliver HeissnerVegger og tak i rulletrappen er holdt i nærmest eggeskall-hvitt og gir en behagelig og dempet stemning. Foto: Terje I. OlssonDet nye bygget er plassert ovenpå et gammelt, åtteetasjers lagerbygg som brukes som «sokkel». Der er det også anlagt en åpen Plaza, der byens befolkning har fri adgang til å flanere og nyte utsikten. Etter at bygget ble overlevert byggherren 31. oktober, er denne utsiktsplattformen blitt meget populær både blant lokalbefolkningen og turister. Foto: Terje I. OlssonDet bølgeformede taket veier ca 200 tonn, omtrent som tre Airbus 320. Foto:El bphilharmonie/Michael ZapfFasaden med 1096 individuelt utformede glasselementer gir bygget et preg av landemerke. De u-formede vinduene er de 244 hotellrommene og de 44 luksusleilighetene. Den dyreste leiligheten er en 320 kvm stor penthouseleilighet i 26. etasje til ca 110 millioner kroner. Men så er den da også utstyrt med dobørster til 291,97 euro (2686 kroner) og dopapirholdere til ca 9200 kroner. Ellers starter de mer moderate leilighetene med en kvadratmeterpris på ca 15000 euro, altså rundt 140000 kroner. Foto: Terje I. OlssonFra gateplan går det direkte inn i et garasjeanlegg med kapasitet til 433 biler, det meste forbeholdt beboere og hotellet. Foto: Terje I. OlssonElbefilharmonien kan bli århundrets bygg i Europa. Foto: Terje I. OlssonStorsalen er bygget etter «vinberg-prinsippet» med orkesteret i midten, som Filharmonien i Berlin. Ingen seter er lengre unna orkesteret enn 30 meter og det er plass til 2150 tilhørere. Foto: Elbphilharmonie/Michael ZapfEt tverrsnitt av det nye konserthuset i Hamburg viser de tre salene med Storsalen i sentrum, den 82 meter lange rulletrappen, den offentlige Plaza, hotell, leiligheter og garasjeanlegg. Ill.: Herzog & deMeuron/Bloomimages.jpgFra den offentlige Plaza’en er inngangen til de tre konsertsalene. Herfra er det også adgang til hotell og leiligheter. Foto: Terje I. OlssonTysklands lengste rulletrapp, 82 meter i en konveks bue, fører opp fra gateplan til den offentlige Plaza’en i åttende etasje. Foto: Terje I. OlssonDen nye Elbefilharmonien huser tre konsertsaler, 44 luksusleiligheter, et femstjernershotell med 244 rom, en gourmetrestaurant, et spa-senter og garasjeanlegg. Foto: Terje I. OlssonFra den offentlige Plaza’en går man rett opp i den store konsertsalen. Foto: Terje I. Olsson

Utskjelt konserthus blir publikumsyndlingen "Elfi"

Det utskjelte og latterliggjorte konserthuset i Hamburg er allerede tilgitt. To ganger ble åpningen annonsert og så utsatt, men denne gang skal det holde. Konserthuset er ferdig. Glemt er seks år forsinkelser og en prislapp på ti ganger opprinnelig budsjett. Og det er blitt et praktbygg.

31. oktober overleverte entreprenøren husets nøkler til byggherren, byen Hamburg, og alle gleder seg til åpningskonserten 11. januar. Elbefilharmonien som før ble kalt «Milliongraven», «Fyret» eller «Byggskandalen», er på folkemunne blitt det nesten kjærlige «Elfi». Det er da også et fantastisk bygg, ikke bare et konserthus. Bygningen inneholder tre konsertsaler: Storsalen som kan ta 2150 tilhørere, Lille sal med 550 plasser og et «kaistudio» med plass til 170. I tillegg er det 44 luksusleiligheter (den dyreste koster 110 millioner kroner for 320 kvm i øverste etasje), et femstjerners hotell med 244 rom (billigste dobbeltrom starter på 2400 kroner), et wellnes- og spa-senter, en gourmetrestaurant samt et garasjeanlegg med plass til 433 biler.

Det 110 meter høye bygget med 26 etasjer kan ta pusten fra en hver, og det blir Hamburgs nye landemerke. «Elfi» ligger i Hamburgs HafenCity, på vestspissen av øya Grasbrook, midt i innseilingen til havnen og rett overfor det kjente kaianlegget St. Pauli Landungsbrücken. I riktig gamle dager var dette et henrettelsessted, der hundretalls sjørøvere ble halshugget.

Etter grunnstensnedleggelsen 2. april 2007 gikk det meste galt. Bygget skulle være ferdig i 2010, men det viste seg snart å være urealistisk. I tillegg til forsinkelsene eksploderte kostnadene. Opprinnelig var det budsjettert med en kostnadsramme for byen Hamburg på 725 millioner kroner (79 millioner euro). Det viste seg like urealistisk som datoen for ferdigstillelse. I løpet av kort tid ble det lagt fram reviderte budsjetter som viste sluttsummer på flere milliarder kroner. For Hamburg by var nå prisen landet på 7260 millioner kroner.

 Bygget er tegnet av Arkitektskontoret Herzog & de Meuron og entreprenør har vært Hochtief AG. 

Les mer om bygget i nr. 19 av Byggeindustrien