– Vi er helt avhengig av skredvarslingen for å ivareta vår egen og trafikantenes sikkerhet, forteller Vidar Sanden, som er prosjektansvarlig for driftskontrakter hos entreprenøren Mesta, som har vintervedlikeholdet på riksvei 15 over Strynefjellet.

Helt avhengig av snøskredvarslingen

Hver morgen mottar en rekke personer med sikkerhetsansvar snøskredvarsel fra NGI. 1. desember startet vinterens varslingssesong.

NGI driver overvåking og snøskredvarsling på lokalt og regionalt nivå på oppdrag fra private og offentlige kunder. 

– Vi er helt avhengig av skredvarslingen for å ivareta vår egen og trafikantenes sikkerhet, forteller Vidar Sanden, som er prosjektansvarlig for driftskontrakter hos entreprenøren Mesta i en pressemelding.

Mesta har vintervedlikeholdet på riksvei 15 over Strynefjellet. Mellom to lange tunneler på høyfjellet krysser veien Grasdalen, og dette er en svært rasutsatt strekning.

– Det har gått mange ras i Grasdalen i årenes løp. Varslingen fra NGI er veldig viktig både for vår egen sikkerhet og for å vurdere om veien skal stenges. Det er en del av kontraktsvilkårene med Statens vegvesen at vi skal ha skredvarsling, sier Sanden.

– Nytt av året er at vi har oppgradert våre IT-systemer, noe som sikrer driftsstabilitet og oppfølging av kundene 24 timer i døgnet, sier Christian Jaedicke, leder av snøskredvarslingen hos NGI. 

– Vi jobber også kontinuerlig med forbedring av varslene, slik at de ikke bare varsler om faregrad, men også om en kvantifisert sannsynlighet for at et skred treffer varslingsobjektet i løpet av de neste 24 timer.

NGI har drevet snøskredovervåking og -varsling siden 1973 og har en egen forskningsstasjon på Strynefjellet.