Flere nye lærere svekker skolen

Flere nye lærere i norske klasserom svekker kompetansen i skolen, og øker forskjellene mellom gode og dårlige skoler.

Det er blant de oppsiktsvekkende konklusjonene i en rapport som beskriver status i norsk utdanning. Det står ikke et fullgodt lærerkorps og bare venter på å få jobb. I praksis betyr det at skolene må senke kravene når det skal ansettes flere lærere, sier forsker Torberg Falch ved NTNU i Trondheim til Dagsavisen. Sammen med Bjarne Strøm står han bak en av hovedrapportene i SSBs status for norsk skole 2005. Attraktive skoler får de best kvalifiserte lærerne. Mindre populære skoler har en tendens til å bli sittende igjen med lærere med liten eller ingen pedagogisk utdanning, sier Falch. Han mener nyere forskning levner liten tvil om at økt ressursinnsats i skolen ikke nødvendigvis betyr at elevene lærer mer. I forhold til elevenes læringsutbytte viser det seg at gevinsten er svært liten. At det kan ha en verdi i seg selv å få flere voksne inn i skolen, er en annen sak, mener Falch.