<p>Foto: Rambøll</p>Foto: RambøllFoto: Rambøll

Rambøll stolte av fjellhall i verdensklasse

Flere hundre møtte opp klokken 05.18 mandag morgen for å ta det første toget fra nye Holmestrand stasjon. Fire fra Rambølls prosjektgruppe var selvfølgelig til stede.

- Når man har jobbet så lenge med et prosjekt er det utrolig gøy å se resultatet, forteller oppdragsleder for Rambøll, Sture Solum Andersen. Rambøll har vært totalrådgiver for de bygningsmessige delene av hallen. I seks år har de jobbet for Jernbaneverket, sammen med blant andre arkitekt og underrådgiver Gottlieb Paludan Architects.

Unik fjellhall
Den gigantiske fjellhallen, med heis 70 meter ned, er med sine utrolige 130.000m3 en av verdens største fjellhaller. Hallen har plass til fire spor i bredden. To av disse er til stasjonen, mens de to andre skal brukes til gjennomkjøring, med en fart på inntil 250 km/t. En av de største utfordringene for rådgiverne var å beregne hvordan himlingen i hallen skulle dekkes av 1 000 tonn med stål, som skal holde oppe støydempende plater og tåle trykket fra høyhastighetstogene.

Viktig for nærmiljøet
Rundt 90 prosent av Holmestrands befolkning bor oppe på fjellet, og stasjonen er svært viktig for dem som bor her. Det blir nå et komplett knutepunkt mellom tog, buss, biler, gående og syklister.

Den nye togstasjonen gir byen en mulighet til å utvikle sentrum ut mot fjorden. Og denne løsningen er lokalbefolkningen fornøyde med. De får stasjon og spor midt i sentrum, men slipper å se den.

Stasjonen er en del av det nye dobbeltsporet mellom Holm og Nykirke. Sporet er 14,3 kilometer langt, og mer enn 12 kilometer av sporet går i tunnel. Den 12. desember passerer for første gang et tog med hastighet på 160 km/t. Når det har blitt testet økes hastigheten gradvis, i første omgang til 200 km/t. Det er planlagt direkterute mellom Tønsberg og Oslo fra 12. desember. Selve tunnelen vil korte ned togturen med 5-6 minutter.