Illustrasjon: Vianova og Jernbaneverket

Follobane-entreprenør involvert i italiensk korrupsjonssak

Tidligere i høst ble 31 ansatte i et italiensk konsortium, hvor entreprenørene Salini og Follobane-entreprenøren Condotte er eiere, er arrestert mistenkt for blant annet korrupsjon. Saken får trolig ikke noe å si for engasjementet på det norske prosjektet.

I slutten av oktober aksjonerte italiensk politi mot flere byggeplasser og kontorer rundt om i landet knyttet til COCIV-konsortiet. COCIV har flere enorme infrastrukturkontrakter, og består i all hovedsak av de to italienske entreprenørene Salini Impreglio (64 prosent) og Condotte d’Acqua (31 prosent).

Begge aktørene er godt kjent i Norge. Salini var et av selskapene som prøvde å bli prekvalifisert til Nye Veiers E18 Rugtvedt-Dørdal-prosjekt, mens Condotte som kjent har to (drill & blast og Oslo S) av av de fire store Follobane-kontraktene.

Begge er altså i hardt vær i hjemlandet. COCIV har blant annet ansvaret for byggingen av en ny høyhastighetsjernbane fra Milano til Genoa. Kontrakten har en verdi på 6,2 milliarder euro.

- Condotte vil avklare at det ikke er noen Condottes ansatte belastet med kriminalitet for korrupsjon vedrørende etterforskningen av høyhastighetslinje Milano - Genova og COCIV consortium, skriver Massimiliano Paolucci i Condotte i en e-post.

Blant de 31 arresterte er også en sønn av en tidligere italiensk riksrevisor og sønn av en tidligere samferdselsminister. De anklages for konspirasjon, seks tilfeller av korrupsjon og ett tilfelle av bestikkelse. Totalt tror den italienske påtalemyndigheten at det dreier seg om korrupsjon verdt 324 millioner euro knyttet til valg av underentreprenører, skriver den italienske avisen La Repubblica.

De mener også å ha avdekket alvorlige brudd på HMS-reglene, og peker på at det er brukt ikke-godkjente byggematerialer.

Jernbaneverket forteller derimot at dette trolig ikke vil få noen konsekvenser for Condottes engasjement i Norge.

- Basert på det Jernbaneverket kjenner til er Condotte som selskap ikke direkte involvert i denne saken, og det vil ikke ha konsekvenser for Condottes engasjement som sådan i Follobaneprosjektet. Dersom det skulle vise seg at noen av Condottes personell som arbeider med våre kontrakter, har vært involvert og blir dømt for slike forhold, vil disse personene ikke lenger kunne arbeide for Follobaneprosjektet, skriver kommunikasjonssjef Kathrine Kjelland i Follobaneprosjektet i en e-post til Byggeindustrien.