<p>Kjededirektør Christine Holm i Bygger'n er klar for lansering av ny netthandelsløsning i midten av desember. Foto: Jørn Hindklev</p>Foto: Bygger’nFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Bygger’nHelgeland Bygg ble stemt fram som den mest engasjerte proffkunden. Foto: Bygger’nEssve vant pris for beste stand. Foto: Bygger’nFoto: Bygger’nJohan Golden var toasmaster under festmiddagen. Foto: Bygger’n

Topptrimmet Bygger'n med vekst på 7,5 prosent lanserer netthandel

Bygger'n styrer mot en solid vekst på 7,5 prosent i 2016. Nå er kjededirektør Christine Holm klar for å lansere ny netthandelsløsning. -Vi er topptrimmet når vi trykker på knappen, sier hun.

Kjededirektør Christine Holm i Bygger'n samlet fredag og lørdag over 700 proffkunder på The Qube på Gardermoen. Her stilte 70 leverandører opp med med stand (se bildekarusell).

Bygger'n benyttet selv messen til å vise den nye netthandelsløsningen som blir lansert i midten av desember.

- Dette blir et flott tilbud for både forbruker og proffen. Vi har brukt mye tid på å berike varekatalogen. For proffen vil spesielt den innebygde tilbudsbyggeren være et nyttig og brukervennlig tilbud, der de se priser på produktene og legge til egne timer og transport og laste opp egne loger i tilbudene til kundene, sier hun.

Bygger'n har det siste året jobbet med å få en ny og moderne løsning for netthandel på plass.

Marked og teknologi er modent

- Netthandel er en effektiv løsning der kundene våre kan orientere seg om priser 24 timer i døgnet. Bygger'n har hatt en visjon om en netthandelsløsning lenge og føler nå at både marked og teknologi er moden for satsingen, sier hun.

Holm sier at det ikke har vært et massivt krav fra proffkundene for å få en moderne netthandelsløsning.

- Vi opplever likevel at alle som får se mulighetene med den nye løsningen bli veldig positive. For mange av de yngre håndverkerne er mobiltelefon og nettbrett naturlige verktøy. Da må vi også være med på flere plattformer, sier hun.

Krever effektivitet og presisjon

- Ser du noen ulemper med netthandel. Kan det skape et enda sterkere prispress?

- Nei, jeg ser egentlig ingen ulemper. Det stiller krav som kjeden at vi er effektive og presise i våre leveranser. I byggevaremarkedet er de fleste uansett veldig godt orienterte om priser. Vår jobb blir å presentere produktene på en god måte og gjøre det enkelt for kunden å finne fram på nettet, sier hun.

Holm har ikke tro på at det er mulig å leve på netthandel alene i byggevarehandelen.

- Produktene våre krever fagkunnskap. Rene nettbutikker vil ikke få store volum i markedet, sier hun.

Nye forhandlere bidrar til vekst

Det er en svært fornøyd kjededirektør som inviterte 700 proffkunder til Bygger'n messa. Bygger'n styrer mot en vekst på 7,5 prosent i år. Det betyr at totalomsetningen for Bygger'n vil havne på rundt 4,7 milliarder kroner i 2016. Fem nye forhandlere er en del av årsaken.

- Vi ligger godt over bransjesnittet i vekst. Vi var som resten av bransjen bekymret for en nedgangskonjunktur, men året startet bra og vi har hatt jevn fart gjennom hele 2016. Det er interessant å observere at spesielt butikkene våre på Vestlandet har vist god vekst, sier hun.

Forhandlere som har kommet på plass i løpet av 2016 er Os Vest (ny sentralt eid forhandler), Aukra (kommer fra Byggmakker), Ramberg i Lofoten, Rørvik (begge kommer fra Malia) og Moi (kommer fra Byggi).

HIBA Hus - en spydpiss som vokser

Holm forteller at HIBA Hus også er en viktig spydspiss for kjeden som vokser jevnt.

- I løpet av de fire-fem siste årene har vi doblet antall enheter for HIBA Hus og vi passerer 300 enheter i 2016. Det bygges mye i de store byene vi opplever god ordretilgang spesielt rundt Trondheim og Bergen, men vi har også fått plass flere lokale forhandlere over hele landet, sier hun.

- Hvordan ser du på 2017?

- Det fortsatt en viss usikkerhet i forhold til oljepris og konjunkturer, men det siste året viser at Norge har flere bein å stå. I byggevarehandelen er det uansett Europamesterskap hver eneste dag, og vi mener at vi nå tar et viktig grep med netthandelsløsningen. Vi er topptrimmet når vi trykker på knappen og skal levere på effektivitet og presisjon, sier hun.

Pris for beste stand til Essve

På messa ble det selvsagt gjennomfør flere kåringer. Pris for mest engasjerte proffkunde stemt fram av leverandørene gikk til Helgeland Bygg (fra Bygger’n Brønnøysund). Pris for beste messestand gikk til Essve (stemt frem av medlemmer og proffkunder).