Nærmere gassbasert industri på Haugalandet

En utbygging av Haugaland Næringspark på Gismarvik i Tysvær må karakteriseres som det mest spennende industriprosjektet vel 20 år etter at gassprosesseringsanlegget på Kårstø sto ferdig, skriver Haugesunds Avis.

Gjennom flere år har kommunene med Haugaland Kraft i førersetet jobbet innbitt for å få til et prosjekt som kan gi næringsområdet nødvendig infrastruktur og dermed aktuelt for gassbasert industri. Nå er man nærmere målet enn noen gang før. Kraftselskapet har sammen med rederiet Knutsen OAS Shipping i Haugesund stiftet Østgass AS. Det handler om gasstransport på kjøl, utført med banebrytende teknologi. Trygve Seglem i spann med milliardær Jens Ulltveit-Moe satser stort på sitt nye konsept PNG, transport av komprimert naturgass med en helt ny type gasskip. Haugalendingene har siktet seg inn mot Østlandet og er klare til å gi industrien i Østfold og det øvrige oslofjordområdet tilgang til naturressursen fra Nordsjøen. Kanskje får de også innpass på det store svenske markedet. I disse dager er Østgass i sluttforhandlinger om kjøp og salg av gass og håper på en investeringsbeslutning i løpet av denne måneden. Det kan bli litt av en julepresang til Nord-Rogaland. At prosjektet kan bli en nytt gjennombrudd for Knutsen OAS Shippings nytenkning er en ting. For regionen vil en åpning av det store næringsområdet på Gismarvik være minst like viktig. Det er kjent at sterke krefter blant annet på Nord-Jæren ønsker å overta vår hegemoni som gassregion. Ved en utbygging på Gismarvik tilrettelagt for gassbasert industri slår Haugalandet tilbake og bekrefter sin posisjon. Men det haster å komme i gang, konkurrentene ligger ikke på latsiden i en situasjon der høye kraftpriser truer industrien og det er betydelig vilje til å investere i alternativ energi. Nærheten til Kårstø, til sjø og E 39 er Gismarvik-områdets store fortrinn. PNG-prosjektet vil dessuten stå på egne bein. Østgass er et rent kommersielt prosjekt og ikke avhengig av statlig drahjelp. Det taler til prosjektets fordel. Via Kårstø føres enorme mengder gass til Kontinentet, mens en forsvinnende liten del utnyttes til energiproduksjon her i landet. Dette bildet endrer seg noe når gasskraftverket kommer i drift i 2007, men fortsatt utnytter vi bare noen prosent av den totale mengden gass landet rår over. Dette står i skarp kontrast til den politikerskapte ubalansen i kraftmarkedet og koster både forbrukere og næringslivet dyrt. Høye kraftpriser truer også modernisering av den energiintensive industrien, som Hydro Aluminium Karmøy. Langsiktige og forutsigbare priser er den beste garanti for fortsatt drift, men da må alternative energikilder tungt inn på markedet for å drive ned prisene på elektrisk kraft. Også av den grunn er Gismarvik og planene om gasstransport viktig.