Ingvild Storås og Martin Eriksson signerer avtalen. Foto Morten Frogner

Baneservice kjøper 57 prosent av RailCom

Baneservice kjøper 57 prosent av aksjene i RailCom. Kjøpet finner sted omkring 1. desember, men RailCom skal bestå som en selvstendig aktør i det norske markedet. 

Om selskapene

Baneservice
Baneservice leverer maskin- og entreprenørtjenester til jernbanerelatert virksomhet. Selskapet bygger og vedlikeholder spor, kontaktlednings-, signal-, og teleanlegg. Selskapet ledes av Ingvild Storås, har ca 325 ansatte og omsatte i 2015 for 662 millioner kroner.

RailCom
RailCom AS er et entreprenørselskap som har fokus på nybygging og vedlikehold av jernbane, trikk og T-bane. Selskapet ledes av Martin Eriksson, har cirka 60 ansatte og omsatte for nær 150 millioner kroner i 2015.

Baneservice er en av de store leverandørene av jernbanetekniske entreprenørtjenester. Kjøpet av RailCom skal understøtte selskapets vekststrategi som innebærer både organisk vekst og vekst gjennom oppkjøp. For Baneservice markerer den inngåtte avtalen en viktig milepæl på vei mot økt vekst.

– RailCom er et veldrevet selskap med svært kompetente medarbeidere. Selskapet har levert gode resultater over tid og vist evne til å vokse med markedet. En allianse med RailCom gjør oss enda mer attraktiv overfor kundene. Vår samlede rekkevidde i markedet økes samtidig som tjenestene styrkes, særlig innen sporfaget, sier adm. direktør Ingvild Storås i Baneservice.

Skal vokse
Storås forteller at Baneservice har en uttalt vekststrategi, gjennom satsingen «Først i sporet mot 2020».

– Ved å sikre oss aksjemajoriteten i RailCom, leverer vi på vår egen strategi. Gjennom dette kjøpet istandsettes Baneservice til å møte et voksende marked og stadig sterkere konkurranse. Kjøpet skal være starten på et tett samarbeid som gir mer muskler til både Baneservice og RailCom, sier Storås som mener høyere kompetanse og kapasitet er nødvendig for å vinne nye prosjekter i det voksende jernbane- og sporveimarkedet.

Også RailCom er godt fornøyd med å få Baneservice inn på eiersiden. Daglig leder Martin Eriksson mener Baneservice er den ledende norske jernbaneentreprenøren og at det nye fellesskapet vil bidra til å løfte RailCom ytterligere.

– I RailCom er vi glad for at dette skjer, og vi forventer at resultatet blir høyere konkurransekraft gjennom økt kompetanse og kapasitet i begge selskapene, sier Eriksson.

Både Baneservice og RailCom sier i en melding at de fokuserer kvalitet som sine viktigste konkurransefortrinn. Selskapene har fellestrekk på flere områder, ikke minst når det gjelder kravene til helse, miljø og sikkerhet.

Ingvild Storås

Forventer tøffere konkurransesituasjon markedet

Storås forventer en stadig tøffere konkurransesituasjon i jernbanemarkedet fremover.

– Det er ingen tvil om at det foregår en konsolidering i bransjen. Det blir færre, men større og mer kraftfulle aktører. Vi har ambisjoner om både å vokse, og fortsatt holde på posisjonen som ledende innen våre kjerneområder, og da må vi kontinuerlig styrke oss og posisjonen vår, sier hun.

– Nå ser vi frem til at også kundene våre får glede av den nye alliansen, legger Storås til.

Partene er av markedsmessige årsaker blitt enige om å holde kjøpesummen konfidensiell.