Syke flygeledere førte til flykaos

«Bli hjemme» var rådet fra SAS Braathens til folk som skulle fly fra Gardermoen fredag kveld. Over 60 fly ble innstilt og de aller fleste andre sterkt forsinket til og fra de viktigste flyplassene gjennom dagen.

Titusenvis ble rammet, og mange kom seg aldri fram til bestemmelsesstedet den flykaotiske fredagen 2. desember. For lørdag ser det mye bedre ut. Det er full bemanning ved kontrollsentralen i Røyken og et par flygeledere i beredskap. Søndag er det for tidlig å si noe om, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen til NTB fredag kveld etter en dag han beskriver som «tung og slitsom». 25.000 rammet Til og fra de viktigste flyplassene var det fredag store forsinkelser, og en lang rekke kanselleringer gjennom hele dagen. Bare SAS Braathens måtte kansellere 60 fly ut eller inn til Gardermoen. Og for SAS Braathens toppet det seg over ettermiddagen og mot kvelden. Da ble det så ille at selskapet oppfordret passasjerene til ikke å møte opp på Gardermoen. Mer enn 25.000 passasjerer er rammet av innstillinger eller forsinkelser bare for vårt selskap. Fredag kveld ble det så vanskelig at vi oppfordret folk til å prøve å finne en annen avreisedag, og ikke møte opp på Gardermoen i det hele tatt, sier pressetalskvinne Siv Meisingseth i SAS Braathens til NTB. Uvanlig mye sykdom Sykdom blant flygelederne er årsaken til flykaoset. Når det ikke er nok folk på jobb til å dirigere flyene, må trafikkmengden reduseres. Det har kommet uvanlig mange sykemeldinger fra flygelederne ved kontrollsentralen i Røyken, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor til NTB. Han legger til at det ikke bare er underbemanning ved kontrollsentralen i Røyken som skaper forsinkelser i flytrafikken. Det må også tas høyde for at det er mye dårlig vær. I tillegg kan det være fly som kommer forsinket til Norge fra utlandet, og det kan også bli forsinkelser på grunn av tekniske problemer som oppstår, sier Narvesen. Skylder på Avinor Flygelederne derimot legger skylden på Avinors manglende planlegging: Avinor mangler samfunnsansvar. Mangelen på flygeledere skyldes at det ikke har vært rekruttering siden Avinor la ned flygelederutdanningen i 2003, sier en av de tillitsvalgte for flygelederne ved kontrollsentralen i Røyken, Paul Johannessen til NTB. Hadde utdanningen blitt opprettholdt, ville vi hatt 70 flere aspiranter på vei til å bli ferdig utdannede flygeledere. I stedet har vi skaffet oss problemer som vil vare inn i framtiden. Med den rekrutteringen vi ser nå, vil det være færre flygeledere i 2007 enn i dag, sier Johannessen. Han legger til at flygelederne er lei av å få skylden for flyforsinkelsene fordi de er sykemeldt. Situasjonen er stikk motsatt. Yrkesstoltheten gjør at folk går på jobb og strekker seg lenger enn de burde for å prøve å få avviklet trafikken, sier Johannessen, som frykter for situasjonen framover. Vaktplanene er så presset at det minste fravær får konsekvenser. Krever handling Leder i Stortingets transportkomité, Per Sandberg (Frp) krever handling for å unngå kaos i juletrafikken. Flykaoset er uakseptabelt og konflikten må løses. Stortinget og regjeringen må være villige til å bruke både sterke virkemidler og ekstrabevilgninger, mener Sandberg. På kort sikt må Avinor bruke styringsretten sin som arbeidsgiver og få i stand vaktplaner som holder. Nå må samferdselsministeren på banen som eier og presse på Avinor, sier Sandberg. På litt lengre sikt må det etableres et nytt selskap som kan rekruttere flygeledere og gi Avinor konkurranse, sier Sandberg til NTB.