Anleggsleder ohn Arne Mjøen, WSP Norge, Foto: Geir Brekke / Statens vegvesenFoto: Geir Brekke / Statens vegvesenFoto: Geir Brekke / Statens vegvesenLeif Tore Engan (fra venstre) og Bjørn Even Aakre frå Sarens Norway og anleggsleder John Arne Mjøen i WSP Norge. Foto: Geir Brekke / Statens vegvesenFoto: Geir Brekke / Statens vegvesenFoto: Geir Brekke / Statens vegvesenFoto: Geir Brekke / Statens vegvesen

Se Vegvesenets første vekttest av veimur

For første gang i Anleggs-Norge har Statens vegvesen tatt i bruk tung vektbelasting for å teste stabiliteten i sine veimurer.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding torsdag.

WSP Norge har oppdraget, og har engasjert Sarens Norway til å bistå med gjennomføringen, med tre tunge vogner som er fullastet med betongblokker, skriver Vegvesenet i meldingen.

Både anleggsleder John Arne Mjøen i WSP og Bjørn Even Aakre i Sarens stadfester at det er første gang veimurer testes med denne metoden i Norge.

Byggherre Statens vegvesen har, ifølge pressemeldingen, vært kritisk til bygging av noen av de mange murene på E134 Stordalen, som blei satt under trafikk i mars 2016. For å komme nærmere et svar på hva som må gjøres med noen av murene, har en i samråd med Vegdirektoratet satt i gang undersøkingen med vektbelasting.

222 tonn er den største totale tyngden som er i bruk på testen. Da er tre motoriserte lastevogner lastet med tilsammen 48 betongblokker. hver blokk veier 2,5 tonn, og er på én kubikkmeter. Det blir tilsammen 120 tonn med last. Egenvekten på de tre lastevognene er tilsammen 102 tonn. Testtoget er på 30 meters lengde, og er plassert rett over innerkanten av tørrmuren under veibanen.

Når testen skjer for mur på oppsiden av E134, blir betongblokkene løftet i posisjon på toppen av muren ved hjelp av kran.

Tørrmuring er en viktig del av det 4,4 kilometer lange veianlegget gjennom Stordalen i Etne. Omtrent 15.000 kvadratmeter tørrmur er bygget i det bratte terrenget, skriver Vegvesenet.