– Å fortsatt spre usikkerhet om ny E18 må det bli slutt på, sier Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) til Budstikka.
Byrådet i Oslo mener Bærum bør vente med å regulere E18-traseen fra Strand til Ramstadsletta.
Byrådet mener forslaget fra Bærum ikke bare er i strid med den reviderte avtalen om Oslopakke 3, men at den også går imot nasjonale klimamål, Oslo kommunes klimastrategi og den regionale planen for areal og transport i de to nabofylkene, skriver Dagsavisen.
En reguleringsplan for hele strekningen Lysaker-Ramstadsletta er nå til behandling i Bærum kommune.
I avtalen om ny Oslopakke 3 er det enighet om å starte arbeidet med E18 fra Lysaker til Strand med byggestart i 2018. I avtalen står det:
«Oslo og Akershus anmoder Statens vegvesen om også å utarbeide alternativer for strekningen E18 Strand–Drengsrud med reduserte kostnader og som sikrer at vegkapasiteten inn til Oslo ikke øker».
Men Oslopakke 3 er en avtale mellom Akershus og Oslo. Og som reguleringsmyndighet i Bærum har ikke Hammer Krog tid til å vente.
– Det er ille nok at MDG i Oslopakke-forhandlingene fikk gjennomslag for at Høviktunnelen først skal tas i neste byggetrinn av E18-utbyggingen, mener hun.
Ifølge ordføreren bidrar denne beslutningen til at flere må vente på bedre luftkvalitet, midlertidige veiløsninger vil fordyre prosjektet og forlenge perioden med køer.
– Alle ser at det hadde vært mye klokere å ta Høviktunnelen i fase én. Men forbedrede løsninger skal vi alltid se på og ønske velkommen, understreker Hammer Krog.