Eidanger-tunnel fra 2009?

Jernbaneverket jubler over løfter fra samferdselsdepartementet som lover å kjempe for 1,2 milliarder årlig til jernbanen fra 2007. For Eidangertunnelen kan det bety realisering rundt årsskiftet 2008/2009, skriver Østlandsposten.

- I første rekke vil det bety at planleggingen av denne strekningen fra Farriseidet til Porsgrunn kan fortsette. Det er nemlig ikke satt av penger til dette i 2006, og strekningen har tredje prioritet på Vestfoldbanen, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket til ØP. I går jublet jernbane-direktør Steinar Killi, og sa det var klart for den største satsing på jernbane i moderne tid fordi samferdselsminister Liv Signe Navarsete lovet å kjempe for at samferdsel, og dermed jernbanen, skal bli en vinner når den rødgrønne regjeringen legger fram sitt første selvstendige budsjett neste år. - Det er ingen grunn til at Norge skal havne på et sidepor i utviklingen av en moderne jernbane i Europa, sa Sp-statsråden. Får hun sin vilje i gjennom, vil det bety 1,2 milliarder årlig til jernbaneutbygging, helt i tråd med den såkalte Soria Moria-erklæringen. For Vestfold er Jernbaneverkets ønske at det skal bli dobbeltspor hele veien. Realiteten i dag er at strekningen med første prioritet, Barkåker-Tønsberg, ikke en gang er med i statsbudsjettet. Og da naturlig nok heller ikke strekningen Holm-Holmestrand som har andre prioritet. Strekningen Farriseidet-Porsgrunn er prioritert på tredjeplass. Informasjonssjef i Jernbaneverket, Kjell Bakken, sier til ØP at pengene først må ligge på bordet, men at mye tyder på at planleggingen kan gå sin gang for denne strekningen. - I vårt handlingsprogram er det satt av 45 millioner kroner i 2009 til dette prosjektet, og at resten bevilges deretter og fram til 2015, sier Bakken. Totalkostnaden for strekningen er anslått til 1,8 milliarder kroner. - Alt tyder på at ting kan gå som planlagt, sier en noe nøktern informasjonssjef, som sikkert har erfart tidligere at løfter og realiseringer ikke bestandig henger i hop.