Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Må jobbe for mer ensartet byggherrestyring

Publisert: 18.10.2016 23:51. Sist endret: 19.10.2016 00:17.

Som landets største landbaserte byggherre har Statens vegvesen en stor og mangslungen virksomhet. Blant annet har de en omfattende virksomhet rundt drifting av riksveinettet. Riksrevisjonen kommer nå med kraftig kritikk rundt deler av dette arbeidet.

Flere nettledere

  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
    12.04.2021
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
    11.04.2021
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
    08.04.2021
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
    07.04.2021
  • Når kommer gjenåpningen?
    07.04.2021
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
    05.04.2021
  • Vern om frontfagsmodellen
    28.03.2021
  • Rister av seg korona-frykten
    25.03.2021
Les flere

Nettleder

Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten

Les også:

  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Lars Sørgard

«Ikke hopp bukk over konkurranseloven!»
Les mer

Les også:

  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt
  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn
  • Disse vil drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres
  • Nye Veier presenterte kommende prosjekter til 13 milliarder kroner
  • Arbeidsledigheten har falt siden før påske
  • Entrepriseforeningen inviterer til webinar med Back to back og rådgiveransvar på menyen - se live på bygg.no
  • Nybø utvider innreisemulighetene for utenlandsk arbeidskraft
  • NHO Luftfart negative til flyplassutbygging i nord
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Seltor bygger for Entra i Oslo

Flere kontrakter

  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Det er en rekke statlige instanser som nå får en del ris fra riksrevisor Per Kristian Foss og resten av hans folk. De går kraftig ut og peker på en rekke svakheter, og Statens vegvesens arbeid rundt drifting av veinettet er blant annet et av punktene som trekkes frem.

Riksrevisjonen mener at Statens vegvesen er lite systematisk og har ulik oppfølging av private entreprenører som drifter det norske veinettet. De mener varierende kontroll med kvaliteten på veinettet kan svekke trafikksikkerheten. Per Kristian Foss mener også at mangler ved kostnadsoverslag over endringsarbeider øker risikoen for at entreprenørene overfakturerer.

Statens vegvesen har byggherreansvaret for drifting av flere tusen kilometer vei her i landet, og dette blir da styrt fra en rekke ulike deler av landet. Mange personer er involvert i dette arbeidet. Tidligere var det Statens vegvesen sin egen utførende enhet som gjennomførte dette arbeidet, men markedet ble konkurranseutsatt gjennom funksjonskontrakter i 2003. Denne konkurranseutsettingen forløp ikke uten problemer. Statens vegvesen måtte bygge opp en ny byggherrekompetanse, og jobbe på en annen måte enn tidligere. Samtidig måtte entreprenørene tilpasse seg dette nye markedet. Det gjorde at prisingen av disse jobbene ble vanskelig, for begge parter Det medførte også at både entreprenører og byggherren bommet en del i starten, og enkelte fikk noen dyrekjøpte erfaringer. Etter hvert har man opparbeidet seg en lagt større kompetanse innen dette feltet, og markedet har nå i stor grad satt seg, og man har bygd opp et mer riktig kostnadsbilde - og man kan dermed planlegge ressursene mer fornuftig.

Kritikken fra Riksrevisjonen tyder da likevel på at ikke alt er helt som det burde innen dette feltet. Lite systematikk og ulik oppfølging er det som i hovedsak trekkes frem. Her har opplagt Vegvesenet en jobb å gjøre for å bli mer ensartet. Det er selvsagt meget uheldig om den statlige etaten jobber helt annerledes i for eksempel Oslo enn på Vestlandet i oppfølgingen og kontrollen av kontraktene og veinettet. Nå er det slik at denne typen oppfølging selvsagt alltid også omhandler mennesker, som er forskjellige. Det er ikke slik at alt styres av systemer og retningslinjer, men at det gjøres mange vurderinger underveis. Dette er elementer vi også kjenner fra gjennomføringen av utbyggingsprosjekter - hvilke personer man setter sammen har en stor betydning. Da er det selvsagt ekstra viktig at man utarbeider enda bedre rutiner og retningslinjer, slik at den menneskelige faktor ikke vil variere så mye fra distrikt til distrikt som det innimellom synes å gjøre i dag.

Lars Aksnes, som er direktør for styrings- og strategistaben i Vegdirektoratet, peker på at mye utskifting av personell og manglende kompetanse er en avgjørende faktor som hindrer et ensartet arbeid. Det har nok han helt rett i - og dette innebærer da at begge parter har en jobb å gjøre. Nå er det uansett slik at Statens vegvesen som bestiller har et ekstra ansvar for å bygge opp og ta vare på den nødvendige kompetansen. Det er selvsagt positivt at Akes peker på at de tar kritikken alvorlig, og at det settes inn kompetansehevende tiltak hos de aktuelle gruppene.

Ettersom Statens vegvesen er en så stor etat og som jobber over så store områder, vil det kunne være vanskelig å jobbe så ensartet som man burde – men det synes helt klart at man fortsatt har en del å gå på i dette arbeidet. Drift og vedlikehold av veinettet er fortsatt et relativt ferskt marked, men oppfølgingen av dette arbeidet bør forsterkes. Manglende kompetanse innen dette viktige arbeidet er ikke noe vi kan leve med, hverken hos byggherren eller entreprenørene. 

Nøkkelord:

Leder
 

Nye Veier presenterte  prosjekter til 13 milliarder kroner

 

Første gang Veidekke må stenge byggeplass i pandemien

 

Stengte ned Brønnøy etter smitte-utbrudd på byggeplass

 

Tromsø kommune må ut med tosifret millionbeløp til entreprenør etter anbudsfeil

 

Lovendring skal hindre graveskader i ledningsnettet

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen