Slik foreslås den nordlige tunnelåpningen i Kjøde i Selje. Illustrasjon: Snøhetta / KystverketStad skipstunnel blir 1,7 kilometer lang, 49 meter fra havbunn til tak, og 36 meter bred. Illustrasjon: Snøhetta / KystverketDet bygges bru og rasoverbygg over den sørlige tunnelåpningen i Moldefjorden. Illustrasjon: Snøhetta / KystverketDet bygges bru og rasoverbygg over den sørlige tunnelåpningen i Moldefjorden. Illustrasjon: Snøhetta / Kystverket

Se Snøhettas forslag for Stad skipstunnel

Et forslag for hvordan inngangsportalene til Stad skipstunnel vil kunne bygges, er nå ferdigstilt.

Det skriver Kystverket i en pressemelding på sine nettsider.

Portalforslaget inngår som en del av Kystverkets forprosjekt for Stad skipstunnel, som skal overleveres Samferdselsdepartementet i mai 2017. Forprosjektet legger grunnlaget for ekstern kvalitetssikring, KS2, og Stortingets endelige behandling av Stad skipstunnel, heter det i meldingen.

– Den tekniske planleggingen av Stad skipstunnel så langt gjør at vi nå har fått et mer detaljert bilde av hvordan Stad skipstunnel kan bygges og se ut. Vi jobber med et forslag som ivaretar mange hensyn, slik som effektiv bygging og drift, sikkerhet, estetikk og økonomi, opplyser prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket.

Jobber med terrenget

Over portalen i Moldefjorden skal det, ifølge skissen, bygges veibro. Forslaget er tegnet av arkitektfirmaet Snøhetta, som er engasjert som rådgiver for å sikre at skipstunnelens portaler er forenelig med landskapets naturlige utforming.

Ved begge inngangene til skipstunnelen og ved etablering av nye veier, er det, ifølge Kystverkets pressemelding, tenkt å benytte samme prinsipp for utforming av nytt terreng slik at det ivaretar allerede eksisterende infrastruktur i området.

– Undersøkelsene viser at det er mye løsmasser som må fjernes før vi kommer ned til fast fjell. Det betyr at selve portalene kan formes i frilagt fjell eller terrasser. Dette vil også bidra til at portalenes visuelle utforming vil gli bedre inn i landskapet, forklarer Andreassen i meldingen.

Dårlig fjell

Bygging og utforming av terrasserte portalinnganger vil også fungere som vern mot utgliding og ras, skriver Kystverket.

Undersøkelser av berggrunnen i Kjødepollen viser at det er mer løsmasse enn først antatt, hvilket betyr at inngangsportalene vil måtte bygges over et større areal enn tidligere planlagt.

– Det betyr at flere hus enn det som først var forespeilt vil bli berørt. Nye anslag viser at fire eneboliger og enkelte løer, uthus og naust må rives for å kunne sette i gang byggeprosessen, uttaler Andreassen.

NRK Sogn og Fjordane omtalte saken først.