Kjell Sandli, daglig leder i Hafast, var med ut på fjorden da målestasjonene ble montert, og beskrev det som en «fantastisk dag.»
- Bølgemålerne er det første fysiske beviset på arbeidet med Hafast, sa Kjell Sandli til vegvesen.no.
Tirsdag 18.oktober monteres det også en målestasjon i Halsafjorden.
Bøyene skal avsløre hemmelighetene i Sulafjorden og Halsafjorden, som bølgehøyde- og retning, saltinnholdet i ulike dybder i sjøen, temperatur og strømningshastigheten i sjøen. Måleresultatene fra bøyene vil inngå i et omfattende måleprogram for Sulafjorden og Halsafjorden, som også vil inkludere flere vindmålemaster på land.
Datagrunnlaget skal inngå i klimamodeller for fjordene som utarbeides av Meteorologisk Institutt.
Jørn Arve Hasselø, prosjektleder i Statens vegvesen, håper nå på ruskevær med mye vind og bølger.
– Dette blir den største miljømålingen som er utført i Norge, forteller Jørn Arve Hasselø.
Til nå har det bare blitt gjennomført teoretiske analyser av værforholdene i fjordene. Målingene som starter nå i høst skal gi mer nøyaktig informasjon om klimaet bruene vil stå i.
Bøyene som skal plasseres i fjorden nå i 2016 heter «Seawatch wavescan», og har påmontert måleutstyr for vindfelt. Dette er noe av utrustningen til bøyene:
* Vindmåler i høyde 4 moh.
* Bølgemåler
* Strømmåler i dybde 1m
* Strømprofilmåler for dybder 5-100m
* Temperatur- og saltholdighetsmåler nær overflaten
* Streng med 3 stk. temperatur-, saltholdighet- og trykkmålere i dybde 20, 40 og 80m.
B* linklys
* AIS-sender
* GPS-mottaker for posisjonsovervåkning
*3G mobilmodem for dataoverføring
* Satelittmodem for dataoverføring
Bøyene som vil bli plassert neste år vil ha mulighet for mer detaljert målinger av salt-og trykkmålinger. Det pågår også utredning av lidarsystemer for å måle vindfeltet over hele fjordspennene.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Bildekarusell
- Anlegg