Kurser for å unngå konflikter

Konfliktnivået i byggenæringen har blitt mye diskutert de senere årene - noe som ikke er særlig overraskende all den tid det brukes såpass store ressurser på å løse konflikter både i og utenfor rettssystemet. Har situasjonen blitt bedre nå?

Det har den senere tiden blitt satt betydelig fokus på denne problemstillingen, ikke minst innen samferdselssektoren. Altfor ofte har det oppstått konflikter mellom byggherre og entreprenør. Av og til løser dette seg på minnelig vis, men det er nok også slik at man for ofte må innom en rettssal for å komme frem til en avgjørelse. Er det kommet så langt er dette selvsagt noe som tar fokus vekk fra hoveddriften hos begge parter – og som ikke er særlig samfunnsmessig fruktbart, men det er ikke alltid man finner en annen mulig utvei.

Inntrykket er at konfliktnivået en periode var ekstremt høyt, med mange samtidige konflikter, men at dette nå har bedre seg noe. Det kan være flere årsaker til dette – men bare det at det er mer fokus rundt konflikter og bedre konfliktløsning har nok hatt en effekt. Det at byggherrene og entreprenørene oftere enn før også setter seg sammen og diskuterer problemene og finner en løsning som er til å leve med i stedet for å overlate jobben til advokatene har hatt en viss effekt. Som landets største landbaserte byggherre, har Statens vegvesen naturlig nok vært part i mange konflikter de senere årene, og uenigheten med entreprenørene har vært for mange. Statens vegvesen skal ha ros for at de har tatt i denne problematikken og i økende grad jobber for å komme frem til minnelige løsninger. Her har selvsagt også entreprenørene bidratt sterkt – det er alltid to sider av en sak.

Statens vegvesen har nå også satt i gang et kurs, hvor deler av Vegvesenets byggherrepersonell skal kurses til å bli bedre prosessledere. De skal i hovedsak legge til rette for en god oppstart, og være med å dra prosesser også etter anleggsstart – uten å sitte ute på prosjektene.

Dette kan helt sikkert være et bidrag i å gjøre samhandlingen ute på prosjektene bedre – og være med til å legge opp til en bedre konfliktløsning - og se til at uenigheten ikke kommer ut av kontroll. For det er klart det vil bli uenighet i de fleste prosjekter - og problemene som oppstår kan bli både store og virke uoverkommelige. Da er det viktig å få på plass noen som sitter litt på utsiden av prosjektet, men som likevel kjenner mekanismene og kan være med på å sette et annet perspektiv på konflikten.

Når en konflikt utarter seg vil dette selvsagt i stor grad være avhengig av folkene på begge sider av bordet. En dårlig personkjemi vil kunne forverre en vanskelig situasjon – og den menneskelige faktor vil uansett hvordan man snur og vender på det har en relativt stor innvirkning. De fleste er selvsagt profesjonelle, men også prosjektansvarlige er vanlige mennesker og ingen god utvikling vil komme ut fra et prosjekt med dårlig stemming og høyt konfliktnivå. Det er også slik at noen samarbeider bedre enn andre, men da er det viktig å ha på plass gode kjøreregler i forkant slik at begge parter har klare oppfatninger av hvordan utviklingen av prosjektet skal være og hvordan man profesjonelt skal kunne håndtere konflikter som måtte oppstå.

Vi vil nok aldri komme i en situasjon der konflikter vil forsvinne fra våre utbyggingsprosjekter. Til det er kompleksiteten, størrelsen på jobbene og verdien som står på spill for omfattende. Men alle kan selvsagt bli enda flinkere og snakke enda bedre sammen – og ikke minst i større grad se til at de vanskelige punktene er gjennomdiskutert på forhånd. Og selvsagt bør man ha gode rutiner på plass som sier hvordan man skal takle uoverensstemmelser som kommer inn underveis. Vi tror helt klart bransjen nå er på riktig vei i dette spørsmålet - og alle ønsker det samme – men om vi er kommet langt nok er nok et annet spørsmål. Det er dessverre fortsatt for mange uoverensstemmelser rundt om i landet.