Landbruks- og matminister Jon Georg Dale (Frp). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Dales skogmelding får kritikk

Flere skogsbilveier og tømmerkaier og bedre flyt for tømmertransporten skal øke inntjeningen i skognæringen. Men regjeringen møter motstand fra næringen selv.

– Denne meldingen bidrar ikke til å ta igjen forspranget Finland og Sverige har i kappløpet om å utvikle klimavennlig produkter basert på skogens råstoff, sier administrerende direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund.

Han etterlyser grep for å utvikle markedet for trebaserte produkter, som tre i bygg, biodrivstoff, bioplast og fôr. Responsen fra Norskog, som representerer skogeiere som står for 15 prosent av den totale avvirkningen av skog i Norge, er mer positiv.

– Norskog er fornøyd med å kunne kvittere ut nærmest hele vår næringspolitiske ønskeliste i skogmeldingen, heter det i en pressemelding.

Infrastruktur
Landbruks- og matminister Jon Georg Dale (Frp) presenterte stortingsmeldingen om norsk skognæring under et besøk på Hunton fabrikker på Gjøvik fredag. Å gjøre det billigere å transportere råstoff til industrien, er et hovedgrep.

– De viktigste tiltakene for dette er å bedre infrastrukturen i skogen, legge til rette for mer effektiv transport av tømmer og fremme investeringer i lønnsom industri. Nå er det opp til næringen selv å gjøre nytte av dette, sier Dale til NTB.

Nye vedtekter for Investinor skal sikre næringen tilgang til kapital. Konkret skal midler som er avsatt til investeringer i skogindustri, også kunne investeres i modne, ikke-børsnoterte bedrifter.

Senterpartiet reagerer.

– Landbruksministeren er liberalist. Det bærer meldingen preg av. Vi frykter at meldingen åpner for at mer skog havner på utenlandske hender. I tillegg er viljen til å bidra med kapital fraværende, sier Senterpartiets Geir Pollestad.

Vil ha mer
Regjeringen vil også øke kravet for innblanding av biodrivstoff fram mot 2020, men ikke så mye som samarbeidspartiet Venstre ønsker.

Mens regjeringen vil øke det såkalte omsetningskravet fra 5,5 til 8,5 prosent fram mot 2020, mener Venstre at nivået bør ligge nærmere 15 prosent i løpet av denne perioden.

Også Skogeierforbundet har gitt uttrykk for at opptrappingen bør være kraftigere, for å utvikle en lønnsom norsk industri som kan framstille miljøvennlig biodrivstoff fra skogsråstoff og avfall.

Dale advarer imidlertid mot å gå for fort fram. Han mener et høyere krav i Norge vil kunne føre til økte klimagassutslipp i utlandet, fordi det da kan bli nødvendig å øke importen av mindre klimavennlig biodrivstoff fra utlandet.

– Kravet om 8,5 prosent i 2020 er reelt mulig å oppnå i Norge, samtidig som det er ambisiøst, sier han.