Denne gjengen i Statens vegvesen lærer å lede samhandlingsprosesser. Foto Tore Solberg

Vegvesenet kurser ansatte for å samhandle bedre

Prosjektene kan beskrives i milliarder. Men det er mennesker som skal få arbeidet gjort. Nå kurser Vegvesenet byggherrepersonell til å være gode prosessledere.

- Handling krever samhandling mellom byggherre, konsulenter og entreprenør, sier Bettina Sandvin som leder byggherreområdet i Vegdirektoratet.

- Vi vil gjøre samhandlingsperioden mer effektiv og fruktbar. Vi er tett på hverandre i måneder og år. Vi må få det til å fungere med hverandre, poengterer hun.

Nylig startet et kurs i prosessledelse for 20 personer erfarne personer i Vegvesenets byggherremiljø. Prosesslederen skal ikke sitte i byggeledelsen i det aktuelle prosjektet, og er slik sett «nøytral». Han og hun skal legge til rette for en god oppstart, og være med å dra prosesser også etter anleggsstart.

- En god prosessleder kan få opp engasjementet, få synspunkter på bordet og omforene ulike meninger. Dette krever trening, sier sjefingeniør Jan-Eirik Henning, som ledet kurset.

- Uenighet er ikke farlig

Alle sider av bordet er enig i at det er for mange konflikter.

- Vi har ulike roller, og i kraft av rollene representerer vi forskjellige interesser. Uenighet er ikke farlig. Det vil oppstå uenighet mellom byggherre og entreprenør. Det vesentlige er at uenigheten går på sak, og at vi har mekanismer for å løse dem, sier Sandvin.

Når det er blitt konflikt, har uenigheten fått drive for lenge, kanskje har man lagt følelser i det.

Menneskelig faktor
I bransjesamarbeidet i bygge- og anleggsbransjen er det enighet om mekanismene for å tviste saker som har gått i lås. Første skritt er ta et møte med ledere på nivået over.

- Det er sjelden vi har mulighet til å sette sammen team helt etter eget hode. Vi må elske de vi får, og får det beste ut av gruppa. En sjelden gang klarer vi ikke å forlikes. Da kan det være det beste at vi blir enige om å bytte ut mannskap framfor å slite på hverandre. For dårlig samarbeid er en risiko for framdrift og kostnadsstyring, mener Sandvin.