Saggrenda bru over Kobberbergselva (Foto: Statens vegvesen)

Tjekkisk-norsk samarbeid lavest ved E134 i Kongsberg

Det kom inn ni tilbud på byggingen av E134 Trollerudmoen-Saggrenda, som er siste delstrekning på ny E134 Damåsen-Saggrenda i Kongsberg.

Prosjektleder E134 Damåsen-Saggrenda Tom Hedalen t.h. og byggeleder Svein Borgen. (Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen)

Laveste tilbud er fra AF Metrostav, Berthelsen og

Garpestad AS og HAG Anlegg AS, med 644 millioner kroner. Forskjellen mellom laveste og høyeste tilbud er over 400 millioner kroner, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

–Avgjørelsen om tildelingen av denne kontrakten ventes å skje i november etter kontroll av kvalifikasjonskriteriene og kontrollregning av tilbudene, sier prosjektleder for E134 Damåsen-Saggrenda Tom Hedalen i Statens vegvesen.

Delstrekningen Trollerudmoen-Saggrenda omfatter om lag 4,7 kilometer ny E134  med to ett løps tunneler på 500 meter (Moane- og Vollåstunnelen) og en stor bru over Kobberbergselva, Saggrenda bru, som blir 312 meter.

I tillegg omfatter kontrakten en rekke større og mindre konstruksjoner. Trollerudmoen-Saggrenbda er tredje og siste delstrekning av 13,2 kilometer ny E134 gjennom Øvre Eiker og Kongsberg.

E134 Damåsen-Saggrenda planlegges åpnet høsten 2019. Oppstart på arbeidet med denne siste delstrekningen er planlagt til januar 2017. Byggeleder for denne kontrakten er Svein Borgen i Statens vegvesen.

Prosjektleder Tom Hedalen sier han er tilfreds med tilbudene, som både i antall og størrelsesorden var omtrent som forventet.

Her er tilbudene på E134 Trollerudmoen-Saggrenda (tilbudssum i NOK eks mva):

- Aldesa - 665 722 842,83

- Kruse Smith AS - 696 629 200,40

- AF Gruppen AS - 738 828 352,52

- OHL - 1 089 897 836,34

- Implenia Norge AS - 668 747 018,00

- Hæhre Entreprenør AS - 674 883 246,79

- Veidekke Entreprenør AS - 682 654 241,28

- AF Metrostav, Berthelsen og Garpestad AS og HAG Anlegg AS - 643 730 726,00

- Strabag - 688 556 236,65