Administrerende direktør Christian Nørgaard Madsen og Multiconsult la fram store vekstplaner da de presenterte strategien for 2017-2020.

Multiconsult varsler svensk storoffensiv – skal omsette for seks milliarder innen 2020

Oppkjøp av svenske ingeniørmiljøer og økt satsing på fornybar kraft i både Asia og Afrika, er blant bærebjelkene i Multiconsults offensive vekstplaner frem mot 2020.

Møterommet på Hotel Continental var fylt opp med både analytikere, aksjonærer og investorer da Multiconsult presenterte sin nye strategi “1-2-3-GO” under sin Capital Markets Day i Oslo onsdag.

Der fortalte administrerende direktør Christian Nørgaard Madsen om de ambisiøse planene for det norske rådgivende ingeniørselskapet.

Innen 2020 skal Multiconsult omsette for seks milliarder kroner, og gjennom perioden skal resultatmarginene balansere rundt 10-prosentsgrensen.

Multiconsult hadde i 2015 en netto omsetning på litt over 2,3 milliarder. Brutto omsetning var på 2,55 milliarder.

– Da vi i januar 2013 sa vi skulle doble fra 1,5 milliarder til 3 milliarder, så var det flere bekymrede miner rundt den strategien både internt og eksternt. Men vi er jo på vei mot den ambisjonen, sier Christian Nørgaard Madsen til Byggeindustrien.

Sverige er sentralt

Sverige er en helt sentral del av vekstplanene. Det svenske innhogget har for så vidt alt begynt med oppkjøpet av alle aksjene av LINK Arkitektur med sitt svenske datterselskap for ett år siden.

Frem til da hadde Multiconsult allerede vært hovedaksjonær i det store arkitektselskapet siden 2008.

Men sett med Madsens øyne er LINK for alene i Sverige.

– Målet med Sverige er å bli det vi er i Norge, en av de større multidisiplin-spillerne. Riktignok en litt mindre versjon av den norske delen av selskapet, men ikke noe småtteri av den grunn, sier Madsen.

Likheter med Norge
Han ser på Sverige som et spesielt interessant marked fordi det har store likheter med det norske, både med tanke på krav, rammevilkår og kundebehov innenfor bygg og anlegg.

– Skal vi jobbe med en vei eller et sykehus i Sverige, så er det ikke så ulikt det vi jobber med i Norge. Et annet sted i verden er spillereglene annerledes, og da har ikke vi det samme grunnlaget for å lykkes, mener Madsen.

Nye muligheter
Hvorfor svenskesatsingen ikke har kommet før, forklarer Madsen slik:

– Før vi gikk på børs i 2015, var den største deleieren vår et selskap med 2.500 medarbeidere i Sverige. Den gangen var det ikke et naturlig sted å etablere seg, men det har endret seg etter børsnoteringen. Nå har vi en friere eierstruktur, som blant annet gir oss mulighet til å finansiere investeringer ved å bruke aksjen, sier han.

Listen over interessante svenske oppkjøpskandidater er ifølge Multiconsult-sjefen lang.

– Vi har gjort gode analyser av det svenske markedet og kjenner det godt, men jeg kan ikke kommentere konkrete selskaper. Det kan være vi satser på ett eller få selskaper, eller at vi starter med noen mellomstore som vi setter sammen og utvikler. Vi har ulike planer avhengig av hvilken vei vi går, sier Madsen.

Fornybar-satsing
Men Sverige-satsingen skal ikke stå for hele omsetningsveksten alene. Multiconsult ser også store muligheter innenfor fornybar energi.

– Fornybar er spennende, dessuten er det arven vår. Vi synes det er stas at vi har røtter som strekker seg helt tilbake til 1908 og at det var vannkraft som var starten for oss. Med den andre industrielle revolusjonen i Norge, begynte vi å designe vannkraftverk. Det er også et område Multiconsult har bedrevet eksport på lenge, men mest med overordnet rådgivning i tidligfaser av prosjekter.

Større bit

Nå vil Madsen og Multiconsult ha en større bit av kaka.

– Vi ønsker å ta en større del av verdikjeden på noen utpekte steder, og da er det særlig Sørøst-Afrika hvor vi har snart 50 år med erfaring, og Sørøst-Asia der mulighetene innen vannkraft er store. I tillegg er naturligvis Norge viktig for oss. Her er vi i en god posisjon allerede og er med på stort sett det som skjer av store og små kraftprosjekter, sier Madsen.

Sykehusbygg og digitalisering trekkes også frem som noen av de viktigste satsingsområdene for Multiconsult frem mot 2020.