Kontrakten er på 9 millioner kroner.
Det er den gamle brua, som ble bygget mellom 1898 og 1902 som skal demonteres i sin helhet.
- Det betyr at vi skal fjerne både bru, sviller, skinner, brufundamenter og landkar, forteller prosjektleder John Ivar Mogseth i en pressemelding.
Det står pr. i dag fundamenter fra fem bruer med ved utløpet av den lakseførende Stjørdalselva. Jernbaneverket har besluttet å rive fundamentene på den gamle jernbanebrus slik at isen lettere slipper forbi.
- Rivingen starter temmelig umiddelbart. Allerede i uke 41 eller 42 begynner firmaet med de forberedende arbeidene, forteller Mogseth.
Tjenestetiden til den 114 år gamle brua er imidlertid ikke over med dette.
Ett av spennene og andre deler av brua skal i forskningens tjeneste. Det er professor Anders Rønnquist ved NTNU som skal koordinere forskningen, hvor både studenter, forskere og andre ved Sintef og NTNU skal delta.
Prosjektet er planlagt å ta inntil 10 år.
Målet er teste brukonstruksjonen for å se hvor mye belastninger denne konstruksjonen faktisk kan tåle over en periode på godt over 100 år.
- Nøkkelord
- Jernbane
- AF Gruppen
- Anlegg
- Kontrakter