Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vegvesenet bekymret etter Follobane-hendelse: – Vitner om ukontrollert sprengningsopplegg under Ekebergtunnelen

Ekebergtunnelen i Oslo. Illustrasjonsfoto Knut Falch / NTB Scanpix.

Publisert: 03.10.2016 16:19. Sist endret: 03.10.2016 19:47.

Vibrasjonsgrensene under Ekebergtunnelen ble overskredet etter en sprengningshendelse i Follobaneprosjektet den 22. august.

  • Statens vegvesen kritiserer Jernbaneverkets risikoanalyse og beredskapsplaner.
  • Vegvesenet er bekymret for trafikantene og vil stramme inn sikkerhetsregimet.
  • Innstramninger vil gi betydelige ekstrakostnader, mener Jernbaneverket.
  • Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen

  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo

Nettleder

Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030

Les også:

  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Grønn Byggallianse og FutureBuilt inn i ombruksbyget KA13
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • Innreiserestriksjonene videreføres fram til 13. mai
  • Høyde-Service Utleie etablerer seg på Langhus
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

Flere kontrakter

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • Skal utføre nye bølgemålingar i Bjørnafjorden
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Det kommer frem i brevkorrespondanse mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket som Byggeindustrien har fått innsyn i.

I brevet fra Statens vegvesen trekkes det samtidig opp et nytt og strengere sikkerhetsregime som Jernbaneverket er sterkt uenige i, og som de mener vil gi prosjektet «ikke ubetydelige» ekstrakostnader.

Mer drill & spilt

Inntil nå har sprengninger pågått med 10 meter bergoverdekning. I det nye sikkerhetsregimet ønsker Vegvesenet å innskrenke entreprenørs og Follobaneprosjektets mulighet til å bruke drill & blast-metoden i den nye jernbanetunnelen, og i stedet pålegge mer bruk av drill & split i de mest følsomme områdene av prosjektet.

Bakgrunnen er at fastsatte vibrasjonskrav ble overskredet under sprengningsarbeiderder under Ekebergtunnelens ramper den 22. august i år.

I korrespondansen mellom de to statlige byggherrene kommer det frem at menneskelig svikt skal ha ført til at sprengstoff kom inn i et sondérborhull, noe som har resultert i vibrasjonsoverskridelser.

- Manglende kontroll

Vegvesenet mener episoden vitner om at Jernbaneverket og entreprenøren på delprosjekt drill & blast på Follobanen har hatt manglende kontroll ved sprengningsarbeidene.

«Statens vegvesen (…) konkluderer objektivt på bakgrunn av rapporten at hendelsen skyldes manglende kontroll med enten boring eller lading. Begge årsaksforhold er like lite tillitsvekkende og vitner om et ukontrollert sprengningsopplegg», skriver Statens vegvesen i brevet til Jernbaneverket.

I brevet uttrykker Vegvesenet også blant annet sterk bekymring for Follobaneprosjektets risikoanalyser og beredskapsplaner.

Vegvesenet mener hendelsen har avdekket flere mangler i Follobaneprosjektets rutiner mot Statens vegvesen, både kvalitets- og beredskapsmessig.

«Selv om hendelsen heldigvis ikke resulterte i noen påviste skader, har den imidlertid bidratt til økt bekymring for trafikantenes sikkerhet og en vesentlig skjerping av vår årvåkenhet mot Follobaneprosjektets beredskapstenking», skriver Vegvesenet.

Bekymret for sikkerheten
Ekebergtunnelen har en årsdøgntrafikk på 90.000 biler og er en av landets mest trafikkerte tunneler.

«Ved gjennomgang av mottatte planer for beredskap både fra entreprenør og Jernbaneverket, samt risikoanalysen fra revidert sprengningsplan, finner vi at disse ikke på noen måte er tilfredsstillende i forhold til hendelser som kan påvirke vegtrafikantenes sikkerhet».

Jernbaneverket og Statens vegvesen hadde fastsatt strenge rutiner og retningslinjer for arbeider ved Follobaneprosjektet ved kryssing under E6 Opera-Ekebergtunnelen.

Det var gitt klare føringer for hvordan overskridelser av vibrasjonskrav skulle håndteres og hvilke rutiner som må være på plass. Også her er Vegvesenet kritiske til Jernbaneverkets håndtering.

Blant annet skulle en inspeksjon og kontroll ved vegtunnel kun skje ved med et såkalt sperrevedtak. Inspeksjonen skal ha blitt utført, men tunnelen ble ifølge korrespondansen aldri stengt slik prosedyrene tilsa.

«Inspeksjon bak hvelv uten sperrevedtak som dekker de arbeider som skal utføres, ser Statens vegvesen svært alvorlig på», heter det i brevet.

På kollisjonskurs

Jernbaneverket og Follobaneprosjektet kjenner seg ikke igjen i den skarpe kritikken fra Statens vegvesen.

I sitt svarbrev til Vegvesenet mener de det blir galt – spesielt av hensyn til skattebetalernes penger – av å innføre et nytt og strengere sikkerhetsregime på bakgrunn av enkelthendelsen 22. august.

«Selv om sikkerhetshensyn gjennomsyrer alt Follobaneprosjektet driver med, og Follobaneprosjektet generelt ser svært positivt på forslag til tiltak for ytterligere økning av sikkerheten, er det Follobaneprosjektets syn i denne konkrete saken at Statens vegvesen innfører et regime som helt mangler forholdsmessighet sammenholdt med det enkeltstående tilfellet av menneskelig svikt som lå til grunn for hendelsen den 22. august 2016», skriver Jernbaneverket i sitt svar.

«Merkostnader av ikke ubetydelig omfang»
En av de viktigste årsakene til at Follobaneprosjektet ikke vil stramme inn sikkerhetsremmene ytterligere - i form av mer utstrakt drill & split-bruk - er økonomi:

«Det er hensynet til en fornuftig forvaltning av skattebetalernes penger som derfor er hovedgrunnen når vi ikke kan akseptere et regime som, etter Follobaneprosjektets syn, helt unødvendig pådrar prosjektet merkostnader av ikke ubetydelig omfang», heter det i brevet.

Jernbaneverket utdyper overfor Byggeindustrien at de ikke har konkrete tall på hvor store merkostnadene vil bli, og at de vil først komme i videre dialog med Vegvesenet.

Feilaktig inntrykk

Jernbaneverket mener også brevet Statens vegvesen gir et feilaktig inntrykk av at sprengningen som har funnet sted i Ekebergåsen har vært kontroversiell og risikofylt. De understreker i brevet at sprengning med 10 meter bergoverdekning, slik tilfellet har vært så langt, ikke er uvanlig ved liknende tunnelprosjekter utført andre steder i Norge.

«En slik overdekning sikrer bergstabiliteten, samtidig som den gir tilstrekkelig avstand til dempning av sprengningsvibrasjonene», skriver de.

«Vi oppfatter også at brevet fra Statens vegvesen på dette punkt nå står i kontrast til tidligere uttalelser fra Vegdirektoratet, hvor sprengning under Ekebergtunnelens ramper nettopp ikke har vært ansett som spesielt kritisk/risikofylt», skriver Jernbaneverket.

Delvis enig i beredskapskritikk
I Statens vegvesens brev kritiseres Jernbaneverket og Follobaneprosjektet også for mangelfull beredskap og risikoanalyse i forbindelse med kryssingen. I brevet sier Follobaneprosjektet seg delvis enig i denne kritikken.

«Når det er sagt, hadde Follobaneprosjektet forventet en noe større involvering fra Statens vegvesens side knyttet til det å få konkretisert de krav etaten forventet nedfelt i de aktuelle prosedyrer. Mangelen av slik involvering tidligere i prosessen har derfor gjort prosedyrearbeidet mer krevende enn forventet. Etter tilbakemeldinger fra Statens vegvesen i senere tid har beredskapsplanen nå imidlertid blitt vesentlig revidert, og beredskapen med hensyn til Ekebergtunnelen vurderes derfor nå fullt ut å være ivaretatt», skriver Jernbaneverket.

Jernbaneverket: - Kjenner seg ikke igjen i kritikken

Follobanen.jpg
 

Oversikt over Follobanen. Det er i drill & blast-kontrakten i Oslo at spregningshendelsen fant sted den 22. august i år. Illustrasjon.

I en e-post til Byggeindustrien gjentar Jernbaneverkets Olav Hval fra delprosjekt drill & blast mye av det som kommer frem i brevet.

- Follobaneprosjektet kjenner seg ikke igjen i den beskrivelsen Vegvesenet gir av sprengningen 22. august og vil gi Vegvesenet ytterligere opplysninger for å sikre et fortsatt godt samarbeid mellom de to etatene om Follobanens krysninger i området ved Oslo S, skriver Olav Hval i delprosjekt drill & blast i en e-post til Byggeindustrien

- Det er svært viktig med god koordinering av jernbane og vei i dette området, understreker Hval.

- Hva vil dette gjøre med tidsskjemaet i prosjektet?

- Jernbaneverket er opptatt av å ha effektiv produksjon av Follobaneprosjektet. Vi ser nå frem til å ha møte med SVV og sammen komme frem til tiltak som også ivaretar Follobanens tidsplan, skriver Hval.

- Dere innrømmer i brevet at risikoanalyse og beredskapsplaner ikke har vært så gode som de burde ha vært - går sikkerhet på bekostning av tid og penger?

- Vi ønsker å være åpne også om egne forbedringspunkter. Prosedyrene som gjelder risikoanalyse og beredskap er nå vesentlig forbedret, slik det også står i brevet til SVV, skriver Hval.

Viktig med koordinering
Statens vegvesen og avdelingsdirektør Ing-Cristine Ericson skriver følgende i en kommentar e-post til Byggeindustrien.
- Vi er helt enige i, slik Jernbaneverket påpeker, at det er svært viktig med god koordinering av veg og jernbane i dette området.

- Når byggeprosjekter kommer nært innpå viktig infrastruktur som vegtunneler, er det naturlig at vi som eier av vegen følger godt med, og har tett dialog med utbyggeren. Det er dette brevet fra Statens vegvesen beskriver, skriver hun.

Nøkkelord:

Statens vegvesen, Jernbaneverket
 

Entreprenørene skal ikke lenger betale moms på omtvistede krav

 

Stortinget har vedtatt startskuddet for Nord-Norgebanen

 

Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

 

Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksveiene i Stor-Oslo

 

NRC fikk kontrakt på Fornebubanen

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen