F.v. Terje Røising, Halvard Gavelstad og Frank Jaegtnes.

Stor interesse for B-links nye digitale konsept

Alt fra entreprenører til prosjektledere og innkjøpere fra byggesektoren strømmet til da selskapet B-link presenterte sin nye digitale satsing.

Det nye selskapet B-link arrangerte fredag frokostseminar på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo, for å vise hvordan de skal bidra til økt digitali­sering i byggesektoren.

Det er Norske Rørgrossisters Forening (NRF), Norsk Byggtjeneste AS og Elektroforeningen (EFO) som sammen står bak selskapet og konseptet B-Link.

Målet er å bygge opp den digitale byggenæringen, og styreleder Halvard Gavelstad sier de har jobbet med konseptet i flere år.

Han forklarer at B-link er en kommunikasjonsplattform som skal levere innhold, både produktdata og egenskaper, til den digitale byggeplassen.

Kobles til varedatabaser

Halvard Gavelstad

Kommunikasjonsplattformen gir direkte forbindelse med de tre dominerende varedatabasene i byggesektoren: NOBB innen bygg, EFO innen elektro og NRF innen VA/VVS.

- B-link kobler verdikjeden til disse tre bransejdatabasene, og kvalitetssikrer informasjon fra alle leverandørene i disse tre bransjene, sier Gavelstad.

Prislappen på prosjektet er på mellom 15 og 20 millioner kroner totalt, og de har blant annet fått støtte fra Innovasjon Norge.

- Vi er stolte over hva vi har fått til så langt, og er spent på veien videre, sier han.

1500 produsenter

I tillegg til de tre varedatabasene, sier daglig leder Terje Røysing i B-link at de knytter seg opp mot løsningen buildingSMART dataordbok (bSDD).

- Så vil andre programmer igjen kunne koble seg inn via bSDD. B-link kan integreres opp mot de aller fleste programmer som behandler eller bruker produkter, sier han.

Røysling sier det i alt er 1500 produsenter og leverandører som er representert gjennom B-linksystemet, og at brukerne så langt har tilgang til rundt 1,5 millioner produkter.

- Det gir deg en voldsom base og store muligheter til å finne de riktige produktene, sier han.

Definerer produktegenskapene

Terje Røising

Røising sier brukerne selv setter krav til produktene gjennom egenskapsdefinisjonene, og at de dermed kan være sikre på at produktene tilfredsstiller behovene deres.

- Hvis vi ser for oss en B-link prosess, som ender opp med et innkjøp, så åpner du først din B-link-integrerte applikasjon. Alternativt logger du deg inn på webgrensesnittet. Deretter sender du en forespørsel om generiske produkter og legger inn egenskapsdefinisjoner, forklarer han.

Da får du ulike treff tilbake fra varedatabasene.

- Resultatet med de unike produktene kan du deretter velge å laste inn i BIM, eller du kan importere dem inn i egne innkjøpssystemer, sier Røising.

- Det å finne og bestille riktig produkt er noe av det viktigste med denne metoden. Du definerer egenskapene du er ute etter – alt fra det tekniske til miljøegenskaper - og identifisere de beste produktene. Deretter bruker du resultatet på en formålstjenlig måte, sier han.

Viktig skifte

Styreleder Gavelstad har tidligere uttalt det i stor grad er plan- og arkitektbransjen som har gått foran innen digitalisering.

– Nå er det viktig at aktører innen bygg-, anlegg- og eiendomssektoren blir med på det digitale skiftet. Dette er avgjørende for å oppnå bygg som oppfyller krav til luftkvalitet, lydopplevelse og miljø og som vil være kritisk for å bygge morgendagens løsninger, sier han.

Seriegründer Beate Størkson i Viscenario holdt også presentasjon under frokostmøtet, og er helt enige i at bransjen må modernisere seg. Hun sier det i dag brukes alt for mye penn og papir.

- Man blir litt bekymret når man argumenterer med at «sånn har man alltid gjort det». Det er helt greit å bruke så mye tid på å jobbe ineffektivt. Likevel er det de som imponerer, og som går over til mer digitalt arbeid. BundeBygg har imponert mest. Der har de spart 4 millioner kroner bare på ett år, og de regner med å spare 10 millioner kroner når alle prosjektene digitaliseres.

Gidder ikke bruke penn og papir

Størkson sier det er nødvendig med mer digitalisering for å friste ungdom til å begynne i bransjen.

- De i 20-årene gidder ikke å jobbe med penn og papir. Skiftet er kommet, og mange av de store bedriftene er allerede i gang med digitalisering. Utfordringen ligger i å få med de små og mellomstore bedriftene. Derfor er det bra med produkter som B-link. Det starter en prosess, og bidrar til endring, sier hun.