Nye Mercedes-Benz Sprinter viser vei

Med 1,3 millioner solgte biler inntar Mercedes-Benz Sprinter en klar lederposisjon på markedet for transportere med en tillatt totalvekt opp til 6 tonn. I mai 2006 skal en ny Sprinter lanseres i Norge.

I et helt tiår har Mercedes-Benz Sprinter vært toneangivende innenfor det som lenge har gått under betegnelsen Sprinter-klassen. Også i her i landet er Mercedes-Benz Sprinter en ubetinget suksess med dominerende markedsposisjon i sine segmenter. Hos Mercedes-Benz organisasjonen i Norge råder det stor optimisme foran lanseringen av den nye versjonen. 8.000 solgte - I Norge er det solgt ca 8 000 enheter siden lansering i 1995, fordelt på chassis m/påbygg, varebiler og busser. Den nye transporteren har allerede skapt en enorm interesse både blant kunder og ikke minst i forhandlerkjeden. Vi planlegger å selge rundt 1 000 biler i et normalår, sier Morten Sørum, produktsjef for Mercedes-Benz transportere i Norge. Med tre akselavstander, fire karosserilengder fra 5243 mm til 7343 mm, tre takhøyder og mange karosserivarianter, er nye Sprinter enda mer fleksibel enn sin forgjenger. Den nye serien omfatter varianter fra 3,0 til 5,0 t tillatt totalvekt, og som varebil med en lastekapasitet på 7 til 17 m³ oppfyller den nesten alle tenkelige behov. Nye Sprinter kommer med fire- og sekssylindrede CDI dieselmotorer med en effekt fra 88 hk (65 kW) til 184 hk (135 kW). Alle Euro 4/EU 4 dieselmotorer er utstyrt med partikkelfilter. V6 bensinmotoren har en effekt på 258 hk (190 kW). Nye Sprinter kan også fåes i en versjon med 4,6 t tillatt totalvekt og plassbesparende Super-Single dekk på bakhjulene. Sikkerhet har høyeste prioritet Både den aktive og passive sikkerheten i dagens Sprinter er blitt ytterligere forbedret i den nye modellen. Thorax kollisjonsputer kan nå leveres i tillegg til forgjengerens kollisjonsputer og windowbags for fører og forsetepassasjer. Et annet høydepunkt er ADAPTIVE ESP® - nyeste generasjon elektronisk stabilitetsprogram (ESP®) standard på alle modeller. Med utvidede funksjoner er dette systemet i stand til blant annet å måle vekten på kjøretøyets last, beregne tyngdepunktet og tilpasse reaksjonene nøyaktig i overensstemmelse med disse faktorene. Standard på alle modeller er 16-tommers hjul med skivebremser på alle hjul, blokkeringsfrie bremser (ABS), elektronisk bremsekraftfordeling og hydraulisk bremseassistent (BAS). Sikkerheten kan ytterligere forsterkes med bi-xenon frontlykter med kurvelysfunksjon en ny dimensjon i lys og dermed også i sikkerhetsteknologi for transportere. Omfattende standardutstyr Nye Sprinter har elektriske vindusheiser og sentrallås med fjernbetjening som standard. Det nye interiørkonseptet har enda bedre ergonomi og kan tilby atskillig mer oppbevaringsrom i førerhuset. Keyless Entry and Slide er et helt nytt tilleggsutstyr som gjør at Sprinter hever listen i sin klasse enda ett hakk. Med dette innovative adgangssystemet kan alle dører låses opp og igjen automatisk og skyvedøren til lasterommet åpnes og lukkes automatisk. Den nye transporteren vil bli produsert ved fabrikkene i Düsseldorf (lukkede biler - varebil) og Ludwigsfelde i nærheten av Berlin (åpne biler pickup, chassis og dobbeltkabiner).