Unik Terminal

På Forus har Masiv AS ført opp et komplett bussanlegg for Unik Transport AS. Anlegget skal brukes av 180 busser som går i rutenettet til Kolumbus.

Fakta

Sted: Forus

Prosjekttype: Nybygg, bussanlegg

Kontraktssum: 250 mill

Bruttoareal: 15.000 kvm

Tiltakshaver: Unik Transport

Totalentreprenør: Masiv

Teknisk totalentreprenør: DNF

Arkitekt: Plank Arkitekter

Rådgivere: RIB: Prefab Design | RIV og RIE: DNF | RIBr: Konsepta | RISprinkler: DNF og Aktiv Sprinkler | RIUtomhus: Dimensjon Rådgiving

Underentreprenører og leverandører: Oppmåling: Mellemstrand Anleggsservice | HMS: HMS koordinatoren | Grunnarbeid: T Stangeland Maskin | Peling: Seabrokers Entreprenør Service | Betongarbeid verksted: Høiland & Tveit | Stålarbeid og strekkmetall: Stålteknikk | Taktekking: Icopal Tak | Vinduer og ytterdører: Hubro | Trapper og rekkverk: Trappeteknikk | Tømrer: Stavanger Bygg | Maler: Lund & Vaaland | Gulvlegger: Vikeså Golv | Industrigulv: Acrylicon Rogaland | Murer: Murmester Jan Petersen | Lås og beslag: Låsservice Mellon | Porter: Portteknikk | Verksted og vaskeutstyr: Holta & Håland | Garderobeskap: Tore Vagle

 Anlegget er tegnet av Plank Arkitekter og ført opp i totalentreprise. DNF AS har vært teknisk totalentreprenør. Masivs kontraktssum er 227 millioner kroner eks mva. Graving startet i mai i fjor, og anlegget blir tatt i bruk i oktober i år.

Anlegget består av en kontor- og verkstedsdel på 6.000 kvadratmeter og en parkeringsdel på 9.000 kvadratmeter.

– Verksteddelen rommer verkstedhall, servicehall, vaskehaller og oljelager. I første etasje i kontordelen er det garderober. Busser kan stå på plan 1 og plan 2 i parkeringsanlegget og utenfor bygget, sier prosjektleder Trond Frafjord i Masiv.

Han sier at oppføringen har gått greit, og legger til at lokale entreprenører og leverandører har lagt ned over 100 årsverk i dette prosjektet.

11,2 km peler

Tomten på Forus Nord er på 30 mål og har både fjell og leiregrunn. Bygget står på 898 betongpeler som er 12,5 meter i gjennomsnitt. Områdene rundt bygget er asfaltert og har plass til 250 busser og 60 personbiler.

Bygget har L-form. Det har ikke kjeller, men dieseltanker og servicegraver ligger under bakkeplan. Betongkonstruksjoner i grunnen er støpt vanntett. Det er plasstøpt gulv i første etasje og hulldekker som gulv og etasjeskiller i andre etasje. Taket på parkeringsdelen består av betongelementer. Fasadene er i betong, delvis kledd med upigmentert Superwood som er lektet ut.

I kontordelen er det teppeflis, flis og belegg. Det er betong med akrylbelegg i verksteder og vaskehaller. I kontordelen er det systemvegger og systemhimlinger. Verkstedhallene har faste vegger og lyddempende himlinger som demper etterklang.

Spesialtransport

Det har gått med 3.800 kubikk—meter ferdigbetong, levert på cirka 500 billass. Den største støpen var på 730 kubikkmeter.

I dekket i plan 2 i parkeringsdelen er det 65 spennarmerte dragere på 31 tonn og 36 meter (2.153 løpemeter). De ble fraktet fra Bjørn Hansen AS på Forsand til byggeplassen på sp esialtransport med politieskorte om natten. Bygget rommer også 12.100 kvadratmeter hulldekker, fasadeelementer på 3.100 kvadratmeter, innvendige veggelementer på 3.100 kvadratmeter, 900 løpemeter med søyler og 1.100 løpemeter med dragere.

Solfangere

Det er 25 cm isolasjon i betongelementene i fasaden og i snitt 30 cm i taket. Vinduer har en U-verdi på 0,8. Bygget har robuste og vedlikeholdsvennlige materialer, som aluminiumsvinduer. Både kontordel og verksteddel har universell utforming.

Bygget er ført opp etter Tek10. Oppvarming skjer i stor grad med vannbåren gulvvarme, basert på fjernvarme. Det er solfangere på taket for oppvarming av varmt tappevann. Bygget har balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Kjøling skjer via ventilasjonsanlegget. Bygget er i energiklasse B. Både kontordel og verksteddel er fullsprinklet. 


Flere prosjekter