Dette vil bli tidenes største samferdselssatsing i Norge, med god margin. Samlet sett vil hele utbyggingen fra Kristiansand til Trondheim koste 340 milliarder kroner med dagens beregninger. Dette er vanvittige tall - og selv de enkelte delprosjektene har store kostnadsanslag og som hver for seg vil kunne gi helt nye muligheter for de ulike byene og tettstedene i denne regionen.
Denne utbyggingen har det vært snakket om i mange år, men som nå stadig rykker nærmere. Rent teknisk vil den helt sikkert kunne gjennomføres - spørsmålet er om samfunnet og politikerne er beredt til å bruke såpass store summer på denne strekningen.
Det er stor investering for samfunnet, men beregninger viser at prosjektet skal være samfunnsmessig lønnsomt. Strekningen Stavanger-Bergen skal være mest lønnsom, mens kryssing av Sognefjorden skal være den mest økonomisk usikre delen. Det er vanskelig å lage gode beregningsmodeller for denne typen utbygginger. Å spå både hva selve utbyggingen vil koste, og ikke minst å kalkulere hvor mange som vil bruke strekningene og hvor store samfunnsøkonomiske gevinster det er å hente, er ingen lett oppgave. Tidligere erfaringer har vel vist at både investeringsbudsjetter og inntjeningsestimater har sprukket. Ofte blir det dyrere å bygge ut enn først ansatt, men dette skyldes ofte hva som legges inn i en utbygging, og at det nødvendigvis ikke betyr at man sprenger budsjettene etter at selve utbyggingen er kommet i gang. Erfaringer viser også at de samfunnsøkonomiske gevinstene ofte er høyere enn først antatt og at veiene rett og slett brukes mer enn forventet.
Utbyggingen av en ferjefri E39 har en enormt viktig dimensjon også utenom det å bygge opp ny infrastruktur for å bedre fremkommeligheten – og det å knytte regioner og landsdeler tettere sammen. Dette er også en utbygging som vil kunne tilføre en hel norsk byggenæring helt ny kompetanse og erfaring, som kan benyttes innen langt flere områder senere. Alle husker vel utbyggingen av det norske oljeeventyret og hva det bygde opp av kompetanse og erfaring, som de involverte har brukt både innenfor og utenfor landets grenser i etterkant.
Dette var rett og slett med på å heve en hel næring. Her jobbet man sammen i clustere av selskaper på tvers av fagfelter og man skapte noe helt unikt som har gitt enorme verdier både for de involverte parter og for hele det norske samfunnet.
Vi har ikke vært like flinke til å utnytte mulighetene det ligger i store offentlige prosjekter de senere årene - man har hatt mulighetene, men ikke grepet disse i tilstrekkelig grad - dessverre. Med E39 har man igjen en enorm mulighet til å sikre norsk næringsliv en unik mulighet til å bygge opp kompetanse og erfaring som kan gi en viktig posisjon i utviklingen av komplekse utbygginger over hele verden. I utbyggingen av E39 er det særdeles kompliserte oppgaver som skal løses. Ved flere av fjordkryssingene skal det settes verdensrekorder og gjennomføres utbygginger verden aldri har sett.
Her har dermed norske rådgivere og entreprenører samt byggherrer tidens største mulighet til å bygge opp en unik kompetanse som kan bli en ny eksportvare. Dette vil naturligvis ikke bare komme de enkelte selskapene og aktørene til gode, men vil være noe hele det norske næringsliv og storsamfunnet vil ha mye nytte av. Dette er fremtidens kunnskap - og denne typen erfaring og kompetanse kan bli Norges nye og kanskje viktigste eksportvare.
- Nøkkelord
- Leder