Gir Statoil skylda form manglende gassbruk

Stortingsrepresentant Olav Akselsen (Ap) gir i stor grad Statoil skylda for manglende gassbruk i Norge. Statoil har fokusert på høyest mulig eksport av gass til en høyest mulig pris. Selskapet har manglet en strategi for å få gassen fram til norske brukere, sier Akselsen til NTB.

Han peker på at norsk gass er tilgjengelig blant annet i Østerrike, mens bare svært få nordmenn har tilgang på gass. Tiden er nå moden for å gå fra prat til handling, og selskapene bør lære av mobilprodusenter som selger mobiltelefoner for 1 krone per stykk. Dette gjør de for å skape et marked. Statoil og de andre selskapene har lite og ingenting gjort for å skape et gassmarked i Norge, sa Akselsen på Desemberkonferansen, den midtnorske olje- og gasskonferansen, i Kristiansund torsdag. Energistormakt Han viste til at Norge er en energistormakt i Europa som har stelt seg slik at vi er blitt avhengige av energiimport. Vi har 23 prosent av all vannkraft i Europa, 59 prosent av all olje i Europa og 39 prosent av all gass i Europa. Vi har 1 prosent av folketallet i Europa, likevel har vi klart å stelle oss slik at vi må importere energi. Dette skjer mens vi eksporterer 99 prosent av gassen vår, sa Akselsen. Han mener tomme ord om økt gassbruk skal kunne vendes til en bedre utvikling i løpet av inneværende fireårsperiode med en rødgrønn regjering. Han mener at det til og med skal kunne åpnes for to nye gasskraftverk i løpet av perioden, ett på Mongstad og ett på Tjeldbergodden. Grepet som må gjøres er å ta vare på CO2-gassen og utvikle den til noe nytt. Den muligheten har vi allerede. Ved å hindre utslippene av CO2, vil dagens regjering åpne for bygging av nye gasskraftverk, sier Akselsen til NTB. Utflagging Han advarer mot en utvikling der Norge får et stadig økende underskudd på kraft, som i neste omgang kan føre til økende priser til den kraftkrevende industrien og utflagging. Faktisk har vi valget mellom å øke produksjonen eller å legge ned den kraftkrevende industrien, sier Akselsen. Han vil ha bygging av nye gasskraftverk så fort som mulig- Han vil også ha en overgang fra diesel til gass som drivstoff på skip, som vil redusere NOx-utslippene med 90 prosent og CO2-utslippene med 21 prosent. Han beklager at Vegdirektoratet har vært en bremsekloss for en raskere overgang til gassdrevne ferjer. Akselsen vil knytte Oslo, Bergen og Molde (Ormen Lange) til gassrørledninger så fort som mulig, og vil også ha gassen fram til Trøndelag (Tjeldbergodden). Gass er ikke bare en energikilde, men et råstoff for alt fra fleecegensere til gebiss og briller. Kommer gassen, kommer markedet, mener Akselsen. Han viser til at Lyse Energi med stort hell har knyttet seg til gassnettet. Selv de mest optimistiske spådommene er gjort til skamme. Gassbruken i området har gått rett til himmels. Bekymret fylkesmann Møre og Romsdal er blant fylkene i Norge med størst energiunderskudd, til tross for at gassen kommer i land på Tjeldbergodden, og snart også på Nyhamna i Aukra. Energimangelen er voksende, og vil øke sterkt når Ormen Lange kommer i drift høsten 2007. En meget bekymret fylkesmann Ottar Befring sa på Desemberkonferansen at fylket vil trenge 17,3 TWh innen 2015, og at minst 7 TWh bør komme fra gasskraft. Møre og Romsdal har i dag en betydelig underdekning av energi, og dette er ingen god situasjon for en stor og kraftkrevende industri i fylket. Vi tåler ikke utkoblinger, sa Befring som appellerte sterkt til en snarlig utbygging av ny energi i fylket.