Foto: TeknikkProsjektleder Dan Granerud i Implenia-Isachsen (bak) er fornøyd med fagverksdrageren fra Teknikk AS, som brukes under støpen på tre bruer i prosjektet E16 Rud-Wøyen. Prosjektsjef Morten Hernes (i midten) og daglig leder Erik Chapman i Teknikk AS, har ansvaret for forskaling og betongbyggevarer til bruene.Foto: TeknikkFoto: TeknikkFoto: TeknikkFoto: Teknikk

Ny forskaling tatt i bruk på E16-prosjekt

En ny type fagverksdrager er blitt brukt under brustøpning til Implenia-Isachsen-prosjektet Rud-Wøyen i Bærum. 

E16 Rud-Vøyenenga

Prosjektet startet med bygging av Bjørnegårdtunnelen februar 2015. Strekningen Rud-Vøyenenga startet i oktober 2015. Prosjektet finansieres delvis med statlige midler, og med midler fra Oslopakke 3. Kilde: Statens vegvesen.

Nylig ble fagverksdrageren brukt for første gang under støpningen av Agnes lokalbru på E16-prosjektet Rud-Wøyen. Teknikk AS leverer forskalingen og betongbyggevarene til den ca. 80 meter lange brua, samt til de seks øvrige bruene i prosjektet.

– Vi har utviklet en fagverksdrager for det norske markedet. Den har en rekke fordeler, da den både ivaretar naturen for ytre påvirkninger, i tillegg til at den gir liten fare for velt på grunn av et nesten kvadratisk tverrsnitt. Drageren er veldig lett og sitter stabilt, både ved montering og demontering, sier prosjektsjef Morten Hernes i Teknikk AS til Byggeindustrien.

To støpefronter

Teknikk-leveransen er ferdig i utgangen av 2017, mens den 1,3 kilometer lange strekningen Rud-Wøyen åpner tidlig i 2019.

– Vi starter med å støpe på midten av brua, og går ut mot hver side med to støpefronter. Fagverksdrageren er 21 meter lang, og har totalt 32 dragere, sier Hernes.

På Agnes lokalbru er det brukt 840 kubikkmeter betong, og hele støpen tok rundt 12 timer.

– Lett og hendig

– Dette er en relativt stor støp på så kort tid. Støpen gikk i henhold til planen, og fagverksdrageren fungerer veldig bra. Den er lett og hendig, og det at byggehøyden er såpass lav, gjør at det blir bedre plass under brua med denne typen drager. Dette er gunstig ved en eventuell flom, og hvis det er gangtrafikk under brua. Vi skal benytte samme fagverksdrager til støpningen av to andre bruer over Sandvikselva, sier prosjektleder Dan Granerud i Implenia-Isachsen.