Innlegg: Eiendomsskatt i Oslo - prosessen videre

Nå starter takseringsprosessen i Oslo og den uoppmerksomme kan fort ende opp med både uriktig eiendomsskatt og betydelig forsinkelsesavgift, skriver advokatfullmektig Håkon K. Solberg i Ernst & Young Tax & Law i et innlegg.

Arbeidet med å taksere næringseiendommene i Oslo er i gang og besittere av næringseiendommer i kommunen skal nå ha mottatt varsel om utskriving og pålegg om å inngi opplysninger som er nødvendige for utskrivingen av eiendomsskatt. Fristen for å inngi opplysningene er satt til 10. oktober og bør overholdes.

Forsinkelsesavgift

Dersom eiendomsbesitterne ikke inngir de nødvendige opplysningene innen fristen kan de ilegges en forsinkelsesavgift. Forsinkelsesavgiften beregnes ut i fra eiendomsskattetaksten og vil bli innkrevet etterskuddsvis.

Så lenge opplysningene inngis mindre enn to måneder etter fristen vil forsinkelsesavgiften aldri bli større enn 10 000 kroner. Hvis opplysningene derimot inngis mer enn to måneder etter fristen vil forsinkelsesavgiften alltid være 1 promille av eiendomsskattetaksten.

Til eksempel vil en næringseiendom taksert til 150 millioner kroner få en forsinkelseavgift på 150 000 kroner hvis opplysningene inngis mer enn to måneder etter fristen, men bare 10 000 kroner hvis opplysningene inngis under to måneder etter fristen. For den uoppmerksomme kan det således fort oppstå betydelige forskjeller i forsinkelsesavgiften.

Viktigheten av riktige opplysninger

Det er også viktig at opplysningene som inngis er riktige. Oslo kommune legger opp til at eiendomsbesittere kan inngi opplysninger i to omganger. Først elektronisk, innen 10. oktober, og deretter ved takstmennenes befaring.

Vår anbefaling er at en her legger ned litt tid og ressurser på å inngi riktige opplysninger innen fristen. Dersom en ikke benytter denne muligheten vil en risikere både feil eiendomsskatt og en tidkrevende klageprosess, uavhengig av om en klager selv eller får bistand av eksterne rådgivere. Faktisk risikerer en også å miste retten til sakskostnader ved vunnet klagesak dersom en på et tidligere tidspunkt kunne inngitt riktige og tilstrekkelig detaljerte opplysninger.

Opplysningenes innhold

Opplysningene som må inngis er i all hovedsak hva eiendommen brukes til (brukstype) og eiendommens BTA. Dersom eiendommen er ubebygd skal det bare opplyses om at eiendommen faktisk er ubebygd.

Eiendommens BTA skal fordeles på de aktuelle brukstypene (kontor, lager, handel, hotell og parkeringshus) og siden eiendomsskatettaksten også vil avhenge av sonefaktorer vil inndeling mellom brukstypene kunne blir svært utslagsgivende. I noen tilfeller vil det også kunne oppstå grensetilfeller. Eksempelvis kan det være vanskelig å skille mellom hva som er «handel» og «lager» ved lagerutsalg og hentelagre.

Hva angår fellesarealer skal disse som utgangspunktet deles i forhold til hvordan de benyttes i forbindelse med de forskjellige brukstypene. Uansett bør nok oppdelingen forklares nærmere til kommunen.

Videre kan det tenkes at ikke-utleiebart areal i enkelte tilfeller, og på ulikt grunnlag, bør holdes utenfor eiendomsskattetakseringen, eller i alle fall prises lavere. Riktige og tilstrekkelige opplysninger vil i så fall være viktig.

Essensielt å kontrollere taksten

Som nevnt ovenfor er det viktig å innberette opplysninger til Oslo kommune innen 10. oktober. En må også å ha i bakhodet at Oslo kommune vil innhente opplysninger fra matrikkelen og sannsynligvis sammenholde disse opplysningene med det som innberettes fra eiendomsbesitterne. Dette er ikke nødvendigvis uproblematisk.

Det er vårt inntrykk matrikkelen ofte inneholder feil og en ser heller ikke sjeldent at kommunen ender opp med å benytte opplysningene fra matrikkelen i stedet for opplysningene fra eiendomsbesitterne. Det blir således veldig viktig for eiendomsbesittere å kontrollere riktigheten av de opplysningene som er lagt til grunn for eiendomsskattetaksten når denne kommer en gang til våren.