John Vonli. Foto: Tom Arild Støle

BerryAlloc tar markedsandeler

BerryAlloc opplever økt interesse for sine produkter innen interiør og innredning. Dette resulterte i at omsetningen i Norge for 2015 endte på 565 millioner kroner, en økning på over 90 millioner fra året før.

– Som den ledende aktøren innen bransjen på gulv og baderomspanel er jeg veldig fornøyd med at vi tar større markedsandeler innen vårt byggevaresegment, sier administrerende direktør John Vonli i BerryAlloc i Norge i en pressemelding.

– 2015 var et svært godt år for BerryAlloc. Vi er veldig fornøyd med den veksten vi oppnådde, både omsetningsmessig- og resultatmessig. Vi tror årsaken er vårt bevisste arbeid med produktutvikling på både utseende og kvalitet. Det er åpenbart at dette setter både proffkundene og forbrukerkundene pris på, legger han til.

Gode utsikter

De siste tre årene har BerryAlloc i Norge økt omsetningen med over 120 millioner kroner og gått fra et resultat før skatt på 668.000 kroner i 2013 til 44,1 millioner kroner i 2015.

– De gode resultatene skyldes at vi har jobbet bevisst med omstrukturering, effektivisering gjennom bruk av nytt produksjonsutstyr, og at selskapet har vunnet nye markeder. Dette er også en utvikling vi har tatt med oss inn i 2016, og alt tyder på vi kommer til å slå fjorårstallene. Vi fortsetter å øke og ta markedsandeler. Vi merker også enda tydeligere effekten av investeringen vi har gjort i ny produksjonslinje. Den gjør at vi produserer mer effektivt enn tidligere. Jeg gleder meg også til å kunne si mer om nylanseringer som jeg tror vil slå godt an i markedet, sier Vonli.

Eksporterer til Kina

Det er fortsatt de skandinaviske landene som er de største markedene for BerryAlloc i Norge, særlig knyttet til laminat. Men de eksporterer også til land som Frankrike, Belgia, Italia, Tyskland, Russland og USA. Når har også Kina kommet på listen over land fabrikken i Lyngdal leverer varer til.

– Jeg synes det er inspirerende at vi nesten hver uke leverer gulv produsert i Lyngdal til Kina. Det er ikke vårt største marked, men det er virkelig moro at vi leverer til Kinas, sier Vonli.