Skanska har holdt en god fremdrift etter at de tok over byggingen av Sørkjosentunnelen. Neste uke er det gjennomslag.

Snart gjennomslag i Sørkjosen - Vegvesenet roser Skanska

Onsdag i neste uke blir det endelig gjennomslag i den 4,6 kilometer lange tunnelen gjennom Sørkjosfjellet.

Prosjektleder Gudmund Løvli i Statens vegvesen.

- Skanska har virkelig stått på siden de overtok anlegget i

fjor høst. De har hatt god fremdrift og levert god kvalitet, og vi har ikke hatt noen skader i byggetiden, forteller prosjektleder Gudmund Løvli i Statens Vegvesen i en pressemelding.

Ikke ferdig

Tunnelen er langt fra ferdig. Etter gjennomslaget fortsetter Skanska med innredningen av den, blant annet vann- og frostsikring, brannsikring, drenering og oppbygging av vegbanen. I tillegg til å gjøre ferdig tunnelen skal entreprenøren bygge om lag 1,1 kilometer ny veg i dagen, melder byggherren.

- Vi gjør det vi kan for å ta inn noe av forsinkelsen som oppsto tidligere i prosjektperioden. I disse dager lyser vi ut elektrokontrakten, og selskapet som får denne skal være underentreprenør til Skanska. Med det kan de samkjøre arbeidene i større grad, og kjøre flere prosesser parallelt, sier Løvli.

Dårlig fremdrift i tunnelen det første halvåret av byggetiden er hovedårsaken til at prosjektet ligger om lag ett år bak skjema. Den spanske entreprenøren OSSA ble i mars i fjor løst fra kontrakten.

Jordskred

To måneder senere gikk et stort jordskred i Sørkjosen, som førte til store skader på E6 og på bygg og konstruksjoner i området. Blant annet forsvant en molo på sjøen. Denne er nå gjenoppbygget med steinmasser fra fjellet.

- Dette prosjektet har møtt mange motbakker. Derfor blir det godt endelig å kunne markere en skikkelig milepæl. Snart er det hull gjennom fjellet, og vi gleder oss til å jobbe videre, sier Gudmund Løvli.

Nok motgang

Prosjektleder Tor Gildestad i Skanska Norge.

Da Byggeindustrien besøkte E6-prosjektet i Sørkjosen for knapt ett år siden hadde Skanska kommet godt i gang med tunneldrivingen og nettopp presentert en ny fremdriftsplan som forserte prosjektet med flere måneder. Det siste året har entreprenørselskapet drevet 4,1 kilometer av den 4,6 kilometer lange tunnelen.

- Dette prosjektet har opplevd nok motgang. Nå skal vi holde god fremdrift og sørge for at ting går som planlagt frem til tunnelen står ferdig, uttalte prosjektleder Tor Gildestad i Skanska Norge AS.

Måtte sikre 500 meter på nytt

Skanska var lite imponert over synet som møtte de da de tok over tunnelarbeidene i Sørkjosen for cirka ett år siden. Deler av tunnelen var nemlig drevet litt for trang og ifølge Gildestad var også tunnelen ved noen partier for stor i forhold til beskrevet profil.

- I kontrakten skulle vi også sikre 250 meter som var underkjent av byggherre. Det viste seg imidlertid at stort sett alt måtte sikres på nytt. Mange bolter var løse og noen kunne vi til og med dra ut med bare hendene. Sprutbetongen var heller ikke i henhold til kravene. Vi har rett og slett sikret 500 meter tunnel på nytt med cirka 1650 nye bolter, fortalte Gildestad til Byggeindustrien.

Skanska brukte 3-4 uker på å rehabilitere og sikre tunnelarbeidene OSSA hadde utført.