– Hensikten med en forhåndskonferanse er at søkerne skal få tidlige avklaringer på spørsmål de har til byggeprosjektet sitt, sier prosjektleder Kari Befring Bjørnstad. Foto: Rolf Sandnes/Plan- og bygningsetaten

Lanserer digital tjeneste for å bestille forhåndskonferanser i byggesaker

– Vi lanserer nå en digital tjeneste for å bestille forhåndskonferanser i byggesaker, sier prosjektleder Kari Befring Bjørnstad i Plan – og bygningsetaten i Oslo kommune 

Tjenesten kan brukes av både profesjonelle og private.

Totalt er det ca. 900 slike møter i året mellom søkere som har byggesaker og Plan- og bygningsetaten. Flertallet av de som bestiller forhåndskonferanse er profesjonelle brukere som arkitekter, utbyggere og eiendomsutviklere.

– Hensikten med en forhåndskonferanse er at søkerne skal få tidlige avklaringer på spørsmål de har til byggeprosjektet sitt. Da blir det enklere å planlegge videre. Møtet er derfor et nyttig verktøy for både søkerne og oss, sier Bjørnstad.
Den digitale tjenesten erstatter et papirskjema. For å bruke tjenesten logger brukeren inn med MinID eller BankID, og deretter søker man opp den eiendommen man vil bygge på.
– Deretter får brukeren noen spørsmål slik at vi i Plan- og bygningsetaten kan forberede oss bedre på møtet. Her kan søkeren velge mellom flere temaer for møtet, og det er også mulig å skrive inn egne spørsmål til oss, samt at man kan legge inn møtedeltagere og laste opp dokumenter, sier Bjørnstad.
Brukeren får en bekreftelse på bestillingen på e-post, og denne bekreftelsen blir også lagret på «Min side» på Oslo kommunes nettsider. Plan- og bygningsetaten tar deretter kontakt for å finne en møtedato.

– Vi håper at dette gjør forhåndskonferansene både enklere og mer effektive for brukerne og oss. Det er mange byggesaker i løpet av ett år, og vi tror derfor at denne tjenesten får stor nytteverdi, legger Bjørnstad til.