Nylig skrev Byggeindustrien om at Jernbaneverket har hentet inn eksterne konsulenter til Follobaneprosjekt etter at det ble avdekket en rekke brudd på prosjektet. Nå sliter en underentreprenør på grunn av at de ikke har fått betalt siden juli. Sakens kjerne er uenighet om timebruk, og hvem som har ansvaret.
Tverli Aut. Sveiseservice har hatt 20-21 mann på prosjektet, og det har vært både egne ansatte og innleide fra et vikarbyrå.
– Noen av gutta jobbet noen timer for mye, og det varslet vi og vikarbyrået Arbeidstilsynet om. Det er utgangspunktet for saken. Vi sa tidlig i fra om at vi ønsker litt mer ordnede arbeidsforhold. Vi kan ikke gjøre sånn på grunn av arbeidsmiljøloven, men opplevde press fra OHL for å jobbe mye, sier daglig leder Trond Rune Egeli i Tverli Aut. Sveiseservice til Byggeindustrien.
Selskapet har hatt ansvaret for stålarbeidene på OHLs Follobane-parsell som inneholder bygging av nye Ski stasjon og dagsonen mellom Langhus og Ski.
– Vi har fått kvitterte timelister fra OHLs formenn, allikevel noen på høyere hold som har stoppet utbetalingene til oss, legger han til.
– Er det vanlig at dette skjer?
– Det er ikke vanlig i det hele tatt. Den første tiden kom pengene som de skulle, så ble det plutselig stopp med beskjed om at OHL skulle gå igjennom alle timene. Det er merkelig at de gjør det når de har kvittert for timene hver dag. Vi har undertegnede timelister på alt som er gjort.
Egeli forteller at det er snakk om millionbeløp. – Vi er helt avhengig av betalingene. Hvis ikke går kanskje selskapet vårt under, og tar med seg et par andre i tillegg, sier han.
Byggeindustrien har de siste dagene forsøkt å få en kommentar fra OHL uten å lykkes. Jernbaneverket har derimot kommet med en kommentar.
– Follobaneprosjektet sentralt skal ha møte med entreprenøren OHL om denne saken til uken. I følge OHL har saken sammenheng med brudd på lønns- og arbeidsvilkår. Saken skal bli gjennomgått neste uke, så får vi se hva resultatet blir, opplyser kommunikasjonssjef Kathrine Kjelland på prosjektet til Byggeindustrien.
Torsdag tok Tverli direkte kontakt med Jernbaneverket på prosjektet, men fikk beskjed om at de ikke kunne gå inn i enkeltsaker
– Jeg synes det er rart at en byggherre ikke har overordnet makt til å gå inn her når det er flere firma som står på konkursens rand. De kunne heller ikke si noe eller ta imot noe informasjon fra oss, sier Egeli, som nå håper Jernbaneverket og OHL vil møte dem.