<p>Fagverket til Norsenga bru i Kongsvinger ble heist på plass i løpet av helga. Foto: Statens vegvesen</p>Første seksjon på plass, andre seksjon (midtseksjon) straks klar til heising. Foto: Statens vegvesenMidtseksjonenen på tur over. Foto: Statens vegvesenFoto: Statens vegvesenMidtseksjonen på plass. Foto: Statens vegvesenMidtseksjonen på plass sett fra andre siden av brua. Foto: Statens vegvesenAlle seksjoner på plass. Foto: Statens vegvesen

Løftet på plass 94,5 meter lang limtrebru i Kongsvinger

I løpet av helga ble fagverket på den 94,5 meter lange limtrebrua Norsenga bru løftet på plass. - Delene passet som hånd i hanske, sier byggeleder Anne Ingeborg Lilleåsen Nerstad i Statens vegvesen.

Det var Moelven Limtre og Nordic Crane som hadde ansvaret for å løfte på plass elementene til Norsenga bru i Kongsvinger. Her vil E16/Rv2 gå da når hovedentreprenør Peab Anlegg har utført sin entreprise i oktober 2017.

Byggeleder Lilleåsen Nerstad forteller at det var spenning knyttet til de store løftene.

Ny metode for første gang

̶  Moelven Limtre brukte for første gang en ny produksjonsmetode med datastyrt kapping av limtrelementene, slissing og boring av hull for stag. Dette gjorde at en fullstendig prøvemontasje på fabrikk, noe som tidligere har vært nødvendig, ikke lenger var påkrevd. Alt passet som hånd i hanske med bruk av Moelvens muskelkraft, sier hun og legger til at også montørene var imponert over ingeniørkunsten.

Tidligere er selve brudekket montert sammen og løftet opp på et midlertidig stillas/brureis. Før bruddhelgen ble så limtrebjelker satt sammen til ferdige fagverksseksjoner nede på bakken. Disse ble i løpet av lørdag og søndag montert på bruens fundamenter: To sideseksjoner på 23 tonn og én midtseksjon på 30 tonn på hver side av brudekket - tilsammen over 150 tonn.

Nøye kontrollert

Norsenga bru går over jernbanen og Jernbaneverket hadde strømstans på strekningen for planlagt vedlikeholdsarbeid, et tidsvindu entreprenøren kunne bruke for brumontering. Klokka 5.20 mandag morgen ble strømmen igjen satt på strekningen som planlagt.

̶  Har Statens vegvesen vært ekstra påpasselig med denne limtrebrua etter brukollapsen i Sjoa?

̶  Vi hadde signert kontrakt med Peab Anlegg da skjedde, men alle i bransjen har hatt et ekstra fokus på prosjekteringen av bruer etter hendelsen i Sjoa. Norsenga bru er prosjektert av Sweco og det er ikke gjort noen endringer på prosjekteringen, men det er ingen tvil om at beregningene som ligger til grunn for prosjekteringen er kontrollert nøye også av rådgiveren selv, sier hun.

Limtrebrua består av 710 kubikk med treverk som er laget av lokalt tømmer. Totalt vil brua veie over 400 tonn fordelt på trevirke og stålkomponenter.