Stor interesse for tunneldager på Færøyene i regi av EST og Landsverk (Foto: Teitur Samuelsen, EST)

Stor interesse for tunnelprosjekter på Færøyene

Snart går startskuddet for byggingen av to store undersjøiske tunneler på Færøyene.

På Færøyene forbereder man seg på at tunnelarbeidene skal starte for to lange undersjøiske tunneler som skal forbinde Streymøy med Eysturøy og Streymøy med Sandøy. Begge tunneler har en lengde på elleve kilometer, det vil si at hver færing får en halv meter ny tunnel, i tillegg til den ene meteren hver av de allerede har fra før.

Mens ett knippe entreprenører forberede tilbudene sine som skal være innlevert den 27. september, gjør færingene også sine forberedelser for dette megaprosjektet. Man har allerede startet opp og kommet godt i gang med de forberedende entreprisene som er knyttet til bygging av tilkjørselsveier fra eksisterende hovedvegnett og til påhuggene. Dette er arbeid som utføres av lokale entreprenører.

Denne uken har Landsverk i samarbeid med tunnelselskapet EST (Eysturoyar og Sandoyartunnlar pf) gjennomført tre dager med tunnelforedrag for tunnelinteresserte fagfolk på Færøyene. Totalt var det 30 deltakere påmeldt til disse tunneldagene.

En av deltakerne sa at han aldri hadde sett så mange tunnelfolk på Færøyene samlet i ett rom. Så interessen for dette er stor lokalt, og deltakelsen var betydelig høyere enn det vi hadde forventet på forhånd da vi startet planleggingen av det, sier Eivind Grøv fra SINTEF, som har bistått byggherre under planleggingen av prosjektet.

Deltakerne på tunnledagene kom fra både konsulenter, entreprenører og byggherrer på Færøyene.

Kristin H. Holmøy og Eivind Grøv fra SINTEF, samt Jan Erik Hoel og Torgeir Apeland fra Via Nova holdt innlegg under tunnelsamlingen i Torshavn. Innledningen om den færøyske geologi ble gjort av Bartal Højgaard i Jardfeingi på Færøyene som er en tilsvarende institusjon som norske NGU.

– Fokuset under tunneldagen har vært knyttet til oppfølging og kartlegging, sikring og injeksjon, Novapoint Tunnel, drivemetodikk og sprengningsarbeider, på et generelt og overordnet nivå. Hensikten har vært å skape en bredere kompetanse om tunneldriving, forteller Grøv.

Ifølge Grøv er tunnelentusiasmen stor på Færøyene. Hele samfunnet ser frem til at tunneldrivingen skal starte på Eysturøytunnelen.

– Planer for denne tunnelen startet for mer enn 10 år siden da en liten gruppe færinger med tunnel- og geologikunnskap tok initiativ og laget det første forslaget for en tunneltrasé på kjøkkenbordet til en av initiativtagerne. Jeg var heldig å få lov til å være med, sier Grøv.

Dette var samtidig med at Nordoyatunnelen på Færøyene var under bygging. Senere har prosjektene vært drevet frem av Landsverk og private selskap. Nå er prosjektet startet opp for alvor og drivingen av den første tunnelen vil snart være i gang og den andre starter straks etter at den første er ferdig drevet.