Kollektivtilbudet må bli enda bedre

Hver eneste virkedag pendler rundt 84.000 personer inn og ut av hovedstaden fra Akershus. Det tilsvarer hele Kristiansands befolkning. I tillegg kommer pendlere fra andre fylker som Buskerud, Hedmark, Oppland, Vestfold og Østfold.

Til sammen blir dette enormt mye folk som hver dag skal transporteres inn og ut av hovedstaden - og dette tallet kommer til å øke ytterligere i årene fremover.

Det er Aftenposten som har satt fokus på den store pendlerstrømmen inn og ut av Oslo. De er også i ferd med å teste ut de ulike måtene å komme seg til og fra byen på, fra ulike deler av Akershus. Langt de fleste benytter seg av kollektive transportmidler. De som bruker buss, tog, trikk og T-bane teller 46.000 personer. Selv om de fleste bruker kollektivtransport, er det likevel nokså mange som fortsatt bruker bilen - de er 33.000 i tallet. Med stadig økende press på veiene, begynner køene etter hvert å bli lange, altfor lange flere steder, til at bil er å anbefale. Dette er heller ikke noe som vil bedre seg i tiden fremover - man kan rett og slett ikke bygge seg ut av bilkøene ved å bygge mer og bedre vei - da vil selvsagt trafikkbildet øke på igjen. Veksten i antall pendlere fremover må derfor selvsagt tas kollektivt. Bussen har mange fordeler, men ingenting kan slå toget når man skal inn og ut av Oslo med tanke på hastighet eller antall passasjerer.

Derfor er det selvsagt synd at toget fortsatt ikke er så bra som det burde være. Gjennom mange år har man slitt med og opplevd for dårlig regularitet og overfylte tog i rushtiden. Ting har bedret seg noe, men det bør bli enda bedre.

Først og fremst bør det settes opp flere tog i timen inn og ut av byen. Man må få så mange tog i rushtiden at folk i utgangspunktet ikke trenger å se på klokken når de går mot stasjonen, og selvsagt burde de aller fleste gis mulighet til å sitte. Om tilbudet blir bedre vil opplagt også enda flere benytte seg av muligheten toget gir. Man er i ferd med å bygge ut togkapasiteten, ikke minst gjennom utbyggingen av Follobanen. Men man burde også se på og sørge for bedre tilbud både nordfra og vestfra - ting kan bli enda bedre.

Det er likevel slik at vi aldri vil få en god nok togløsning før en ny togtunnel under sentrum er en realitet. Dette er noe man har snakket om i årevis, men arbeidet går ikke raskt nok. Alle ønsker denne utbyggingen, men vi savner enda mer fortgang i planene. At den vil komme er hevet over enhver tvil.

Oslo vokser i rekordfart, men det gjør også områdene rundt byen. Derfor vil pendlingen inn og ut av byen bare øke på i styrke. Da er det også avgjørende at kollektivtilbudet bedres tilsvarende.