Foto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / JernbaneverketFoto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket

Se Farriseidet-Porsgrunn fra lufta

Bygging av 22,5 kilometer dobbeltspor fra Farriseidet i Larvik til Porsgrunn går på skinner. Jernbaneverket viser nå prosjektet fra lufta, to år før planlagt ferdigstillelse.

Jernbanestrekningen, som har en samlet kostnad på 7,2 milliarder kroner, ble påbegynt i 2012, og skal etter planen stå ferdig i september 2018.

Det er bygget syv tunneler og ti bruer til det nye dobbeltsporet.

Tre av de fire tunnel- og grunnentreprisene er overtatt av Jernbaneverket, den siste biten blir overtatt i løpet av september, skriver Jernbaneverket i en pressemelding. Alle jernbanetekniske entreprenører er, ifølge meldingen, på plass.

Jernbaneverket har valgt å dele kontraktene på jernbaneteknikk inn etter fag. Spor og KL er samlet i en entreprise som Infranord Norge har vunnet. Høyspent og lavspent er samlet i en elkraft-entreprise som Caverion har vunnet, og Tele-arbeidene har gått til Relacom, heter det i pressemeldingen.

Elkraft og Tele er, ifølge meldingen, i full gang med å bygge ferdig en pilotstrekning i Kleivertunnelen, og med å innrede to av de 21 tekniske husene som er plassert langs strekningen. Planen er å bygge ferdig en strekning som skal godkjennes av Jernbaneverket, og deretter bruke denne som en mal for resten av anlegget.

Spor- og kontaktledningsarbeidene har også startet opp for fullt. I september skal Infranord kjøre ut 122.000 kubikkmeter pukk til nedre ballastlag, og i april 2017 kommer sporbyggertoget, skriver Jernbaneverket.