Modulvogntog gjør det mulig å frakte større mengder varer om gangen.
- På den måten går transportkostnadene ned og belastningen på miljøet blir mindre fordi man trenger færre vogntog enn før for å transportere samme mengde varer. For treindustrien er ordningen viktig i konkurransesammenheng. Til tross for at Regjeringen gjorde ordningen med modulvogntog permanent for to år siden, lar effekten dessverre vente på seg, sier administrerende direktør i Treindustrien Heidi Finstad.
Hver veistrekning må vurderes og godkjennes – gjennom en omfattende prosess som inkluderer kommuner, fylker, Statens vegvesens regioner og til slutt Vegdirektoratet.
- Treindustrien opplever at prosessen stopper opp på grunn av manglende ressurser i byråkratiet. Næringslivet har investert i kjøretøy de foreløpig ikke får brukt fordi veistrekninger ennå ikke er åpnet. Nå må vi se en utvikling, sier Finstad.
Det pågår i disse dager et intenst arbeid i Vegdirektoratet for å saksbehandle søknader for å få med flest mulig strekninger når veilistene oppdateres 1. oktober.
- Treindustrien forventer at Samferdselsministeren sørger for å tilføre nok ressurser slik at ordningen med modulvogntog gir effekt, sier Finstad.
- Nøkkelord
- Tre