Bygg.no Meny
Les Byggeindustrien digitalt

  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Leder
  • Øvrige »
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Vei og Anlegg
  • Hage
  • Stillinger
  • Digitalarkiv
  • RSS
  • Nyheter på din side
  • Tips oss
  • Abonnement
  • Annonser
  • Kontakt oss
  • Meld deg på nyhetsbrev
Siste 30 ▼
  • Se videoer fra Hagemessen 20.04.2018 23:46
  • Høytflyvende rørfornying på Akershus festning 20.04.2018 22:10
  • Byggmann vokser 20.04.2018 22:02
  • Arrangerte fagdag hos Jackon på Sotra 20.04.2018 21:59
  • Flexit tilbakekaller baderomsvifte 20.04.2018 21:53
  • 4858 besøkte Hagemessen fredag 20.04.2018 18:27
  • Stor fare for snøskred i Trøndelag og Nordland 20.04.2018 15:52
  • Loven: Ønsker seg mose og steinhjerte i hagen 20.04.2018 13:52
  • Anleggsmaskin på 17 tonn stjålet - utlover 100.000 i dusør 20.04.2018 13:23
  • BetonmastHæhre og Veidekke fornøyd med Nye Veiers bruk av PRIME 20.04.2018 13:07
  • Bygger hage med 300 millioner års garanti 20.04.2018 11:22
  • Hagemessen er i gang 20.04.2018 10:00
  • Se Norges første dukhall for lengdeløpsskøyter 20.04.2018 09:46
  • Brudd på regelverket i tre av fire tilsyn i industrien 20.04.2018 09:31
  • Bekymret for færre ingeniørkvinner 20.04.2018 09:26
  • Fra Fellesforbundet til Norsk industri 20.04.2018 08:26
  • Fremdeles høy luftforurensning i flere byer på Østlandet 20.04.2018 08:17
  • Mange vil utvikle nye Tromsø museum 20.04.2018 08:14
  • Skanska bygger boliger på Svalbard 20.04.2018 07:46
  • Stadig grønnere byggenæring 20.04.2018 00:26
  • Sjeldent kraftig jordskjelv rystet Møre og Romsdal 19.04.2018 21:33
  • Tre falt mot bygård i Oslo 19.04.2018 21:32
  • VestlandsHus inngår forhandlersamarbeid med Øster Hus 19.04.2018 16:52
  • Ny daglig leder i Nordbohus AS 19.04.2018 16:33
  • Skogbrann ute av kontroll i Sogn og Fjordane 19.04.2018 15:34
  • Vegdirektøren varsler omstillinger 19.04.2018 15:27
  • Pretec AS kjøper Visinor Import AS 19.04.2018 12:59
  • Mesterhus inntar Helsinki 19.04.2018 12:51
  • Holte og Gausdal Landhandleri digitaliserer sammen 19.04.2018 12:25
  • Peab bygger Brensholmen skole 19.04.2018 12:16
Sist oppdatert: 21.04.18, 01:28
Arkivfoto

Nå skal retten avgjøre avvisningssaken mellom Hæhre og Statens vegvesen

  • Se videoer fra Hagemessen

  • Høytflyvende rørfornying på Akershus festning

  • Byggmann vokser

  • Arrangerte fagdag hos Jackon på Sotra

Nettleder

Stadig grønnere byggenæring

Les også:

  • Kontrollrådet sterkt medvirkende til utviklingen av norsk betongbransje
  • Stor interesse rundt Fornebu
  • Viktig med forutsigbarhet innen jernbanesektoren
  • Må bli flinkere til å påvirke i Europa
  • Rådgiverne styrker sin tverrfaglige kompetanse
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Per Jæger

«Smittet av oljesyken?»
Les mer

Les også:

  • Prosjektsamarbeid: Konkurransetilsynet må gi bedre veiledning
    Odd Stemsrud
  • Gleden ved å eie
    Egon Holstad
  • Trenger kvinner å fristes?
    Solgunn Jacobsen Gudmundset
  • Kultur for bevegelse
    Morten Grongstad
  • Borte bra - men hjemme best?
    Bjørn-Erik Øye
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Se videoer fra Hagemessen
  • Høytflyvende rørfornying på Akershus festning
  • Byggmann vokser
  • Arrangerte fagdag hos Jackon på Sotra
  • Flexit tilbakekaller baderomsvifte
  • 4858 besøkte Hagemessen fredag
  • Stor fare for snøskred i Trøndelag og Nordland
  • Loven: Ønsker seg mose og steinhjerte i hagen
  • Anleggsmaskin på 17 tonn stjålet - utlover 100.000 i dusør
  • BetonmastHæhre og Veidekke fornøyd med Nye Veiers bruk av PRIME
Gå til arkiv

Siste prosjekter

Lade skole

Flere prosjekter

  • Bremnes ungdomsskule og Bømlo symjehall
  • BB110
  • Nor Tekstil
  • Gartnerhagen 6
  • Egebergkvartalet
  • Lillebyleiligheten
  • Torvkvartalet
  • Hasle Linje, Bøkkerveien 5
  • Powerhouse Drøbak Montessori Ungdomsskole
  • Losjeplassen Vest
  • Cramo Haukås
  • Kringsjå studentboliger
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska bygger boliger på Svalbard

Flere kontrakter

  • Peab bygger Brensholmen skole
  • Statoil tildeler milliardkontrakt til Aibel
  • AF signerte for Storlia kraftverk
  • Nytt oppdrag til AF Gruppen på Hasle
  • Kruse Smith fikk barnehagekontrakt
  • Entra inngår kontrakt med Varden om rehabilitering av Tollbodene
  • Mesta scoret best da driftsentreprenørene ble vektet for første gang
  • WSP skal utrede nytt kombinert lager og deponi for radioaktivt avfall for Statsbygg
  • NCC bygger om fergekaier for el-drift
  • Svevia signerte kontrakten på Nord-Norges største driftskontrakt
  • BetonmastHæhre bygger Kamfjordverven i Sandefjord for Wolff Eiendom
  • HENT skal bygge Ersta Nya Sjukhus
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Arrangerte fagdag hos Jackon på Sotra

  • 4858 besøkte Hagemessen fredag

  • Bygger hage med 300 millioner års garanti

  • Hagemessen er i gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet Sted
24.04.2018 Boligkonferansen 2018 Oslo
24.04.2018 Norges bygg- og eiendomskonferanse 2018 Bergen
02.05.2018 Vei og Anlegg 2018 Hellerudsletta
22.05.2018 BFOs årsmøtekonferanse 2018 Bergen
31.05.2018 Entreprenørdagen 2018 Scandic Nidelven, Havnegata 1, Trondheim
07.06.2018 ERMCO 2018 Congress Oslo
14.06.2018 Praktisk prosjektledelse 2018 Oslo
17.10.2018 Det Norske Byggemøte 2018 Meet Ullevål, Oslo, Norge
17.10.2018 Building Green Det gamle museet i Oslo
18.10.2018 NOBB Konferansen 2018 Radisson Blu Holberg Plass, Oslo
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Hagemessen 2018 del2

  • Hagemessen 2018 del 1

  • Stemningsklipp fra Byggedagene 2018

  • Elever fra Fagskolen Oslo Akershus besøker Byggedagene

Vis flere videoer

Tips oss

Mandag startet rettssaken i kjølvannet av at Hæhre Entreprenør ble avvist fra den mye omtalte konkurransen E6 Helgeland sør fordi de leverte anbudspapirene til Statens vegvesen i Mosjøen i stedet for hos Vegdirektoratet, som etaten mener var riktig innleveringssted.

facebook twitter linkedin mail print

Arve Brekkhus

Publisert: 05.09.2016 21:58. Sist endret: 05.09.2016 22:07.

Dette er saken:

 

* E6 Helgeland sør skal, i likhet med Helgeland nord, bygges som en veiutviklingskontrakt. Den gir entreprenør ansvar for både prosjektering og bygging av den nye vegen, samt drift av strekningen både under byggetiden og i etterkant.
* I oktober 2015 inviterte Statens vegvesen tre aktører med videre i konkurransen om kontrakten for E6 Helgeland sør, etter en prekvalifiseringsrunde. Disse tre var Skanska Norge, Hæhre Entreprenør og NCC.
* Konkurransen er gjennomført etter en konkurransepreget dialog, hvor det var samtaler mellom Staten vegvesen og de ulike entreprenørene – og hvor entreprenørene skulle komme frem til forslag på hvordan oppgaven skulle løses. Etter at dialogen var avsluttet, skulle her aktørene levere sine tilbud gjennom et to-konvoluttsystem. Den første konvolutten skulle leveres i Mosjøen - den andre konvoluttens skulle leveres i Oslo.
* Hæhre Entreprenør leverte konvolutt to til Statens vegvesen i Mosjøen, mens Statens vegvesen satt og ventet på tilbudene ved Vegdirektoratet i Oslo. Når det kom frem at Hæhre leverte konvolutt 2 i Mosjøen – ble dette da etter hvert avvist.
* Hæhre påklaget dette, men fikk ikke gehør hos byggherren, og entreprenøren valgte da å be om midlertidig forføyning.
* Prosjektet E6 Helgeland sør omfatter i alt syv parseller på en drøyt 13 mil lang strekning, mellom Nord-Trøndelag grense og Korgen. Til sammen skal det bygges 57 kilometer ny vei. Prosjektet er ett av tre delprosjekter i utbyggingspakken E6 Helgeland.
* Hæhre Entreprenør er i gang med arbeidene på Helgeland nord, en jobb på over 1,9 milliarder kroner, som også inkluderer drifts- og vedlikeholdsoppgaver. Selve prosjekteringen og utbyggingen skal ha en verdi på rundt 1,5 milliarder kroner.

Det var i starten av juni i år det ble kjent at Statens vegvesen valgte å avvise Hæhre Entreprenør fra konkurransen om å bygge og drifte E6 Helgeland sør. Etaten mener tilbudet skal ha blitt levert til feil adresse i forhold til hva som var spesifisert og kommunisert fra deres side, noe Hæhre Entreprenør er sterkt uenig i. Selv om anbudspapirene fra Hæhre Entreprenør ennå ikke er åpnet, er det kommet frem opplysninger som viser at Hæhre ligger ca. 300 millioner kroner under de som Statens vegvesen nå har innstilt til å utføre jobben, Skanska Norge.


Midlertidig forføyning

Hæhre Entreprenør valgte å påklage avvisningen men ettersom Statens vegvesen valgte å ikke ta klagen til følge, bestemte entreprenøren seg for å gå til retten for å få en midlertidig forføyning der de krever å bli inkludert i konkurransen.

Denne saken har vakt stor interesse i anleggsnæringen. Enkelte har ment Statens vegvesen har tolket anbudsreglementet for strengt, mens andre har pekt på at anbudsreglene må følges og at det var riktig å avvise. Nå blir det opp til Oslo byfogdembete å ta stilling til dette spørsmålet. Saken ble opprinnelig anlagt som en midlertidig forføyning, men saken er nå utvidet til også å omfatte dom i hovedsaken.

I tillegg har Skanska Norge fått innpass som partshjelp i saken. Om Hæhre Entreprenør ikke vinner frem med saken de har anlagt mot staten, blir det Skanska som skal utføre jobben.

Konkurransepreget dialog 

Det var 10. juni i år Hæhre Entreprenør ble kjent med at de ble avvist fra milliardkontrakten i Nordland, altså åtte dager etter innleveringen av konvolutt 2.

E6 Helgeland sør er en veiutviklingskontrakt, hvor den som vinner anbudet får ansvar for både prosjektering og bygging av den nye veien, samt drift av strekningen både under byggetiden og i etterkant. Etter at prekvalifiseringsrunden var gjennomført, ønsket Statens vegvesen å gå videre med Skanska Norge, NCC og Hæhre Entreprenør. Det videre arbeidet ble gjennomført gjennom en såkalt konkurransepreget dialog, hvor det var samtaler mellom Statens vegvesen og de ulike entreprenørene – og hvor entreprenørene skulle komme frem til forslag på hvordan oppgaven skulle løses. Deretter ble dialogen avsluttet, og de tre entreprenørene skulle levere sitt tilbud gjennom et såkalt to-konvoluttsystem. Den første konvolutten omhandler hvordan entreprenøren ønsket å utføre jobben, og konvolutt 2 skulle ende ut i en totalpris. Konkurransesummen, som altså er den som avgjør tildelingen, er tilbudssummen minus et fratrekk tilbyderne får utfra hvor godt de leverer på fire andre tildelingskriterier:

- Organisering og styring
- Håndtering av områder med sensitiv grunn
- Tekniske løsninger
- Trafikkavvikling i byggetiden

Hæhre Entreprenør leverte konvolutt to i Mosjøen, hvor konvolutt én skulle leveres, mens Statens vegvesen ventet på konvolutt 2 ved Vegdirektoratet i Oslo.

Dette er hele stridens kjerne. Statens vegvesen mener riktig adresse for levering var Oslo, mens Hæhre mener de ikke gjorde noe galt når de leverte i Mosjøen. Hæhre Entreprenør mener leveringssted ble endret underveis, uten av dette er kommet godt nok frem eller dokumentert gjennom de riktige kanaler.

Mandag fikk retten høre innledningsforedragene fra Hæhre Entreprenørs advokat Borgar Høgetveit Berg (Advokatfirmaet Thommessen) og samferdselsdepartements advokat Jørgen Aardalsbakke (Advokatfirmaet Grette) - samt Skanska Norges advokat Morten Goller (Wiersholm).

Albert Hæhre og Borgar Høgetveit Berg
 

Albert kristian Hæhre (t.v.) og adv. Borgar Høgetveit Berg.

– Hæhre mener av avvisningen innebærer et brudd på reglene om offentlige anskaffelser. Tilbudet, konvolutt 2, er levert til riktig sted, og levert til det sted som oppgitt i det gjeldende konkurransegrunnlaget. Endringer knyttet til leveringssted er ikke skjedd på den avtalte fremgangsmåten, meddelelsen har altså ikke blitt gjort på den riktige måten og det er derfor vi står her i dag, uttalte Berg på vegne av Hæhre Entreprenør.

Sentralt i saken står hva som er oppdatert gjennom eRoom, som er Statens vegvesens dokumentdelingssystem. Dette systemet ble brukt på dette prosjektet, hvor blant annet konkurransegrunnlaget ble lagret. Hæhre mener at konkurransegrunnlaget ikke ble oppdatert med endret leveringssted her, og forholdt seg til dette.

– Statens vegvesen manglende oppdatering av opplysningene om leveringssted på eRoom er årsaken til situasjonen vi har havnet i, påpekte Berg.

Hæhre valgte å levere inn sitt anbud dagen før fristen, og Hæhres representant satte seg derfor på flyet til Mosjøen og leverte dette rundt 24 timer før fristen gikk ut – og fikk kvittering på at papirene ble overlevert ved kontoret i Mosjøen. De skal ikke ha fått melding om at papirene ble levert på feil sted.

Jørgen Aardalsbakke
 

Adv. Jørgen Aardalsbakke

Hæhre mener derfor at Statens vegvesen avvisning av Hæhre er et brudd på reglene for offentlige anskaffelser.

Hæhres advokat peker prinsipalt på at tilbudet (konvolutt 2) er levert på riktig sted, da levering fant sted til den adressen som var oppgitt i konkurransegrunnlaget. Subsidiært peker de på at levering av tilbudet på feil sted ikke innebærer at tilbudet skal avvises. Atter subsidiært mener Hæhre at ved å motta tilbudet i Mosjøen har Statens vegvesen akseptert Mosjøen som rett leveringssted.

– Det er Statens vegvesen som har skapt dette problemet, og det uklarheter fra Statens vegvesen som medfører at vi står her, uttalte advokat Berg i retten. Han understreket også at hele sakskomplekset må ses på bakgrunn av at konkurransen ble gjennomført som en konkurransepreget dialog.

Oddmund Hansen og Morten Goller
 

Skanskas prosjektsjef Oddmund Hansen (t.h.) og adv. Morten Goller.


Tallene kjent
Anbudet til Hæhre ligger trygt forvart og uåpnet i Mosjøen, men tallene er blitt kjent.

– Det paradoksale er at Hæhres tilbud er minst 300 millioner kroner lavere enn Skanskas tilbud. Det er ubegripelig for Hæhre at staten velger å avvise Hæhre når dette ikke er nødvendig. Nå kan man få en direkte kostnad på 300 millioner kroner, og dette er statens best case-scenario, og ikke medregnet erstatningskrav. Det fremstår som meningsløst at staten velger å gjøre det på denne måten, uttalte Berg.

– Må ta stilling til reglene og ikke konsekvensene
Advokat Jørgen Aardalsbakke, som prosederer saken på vegne av staten, peker på sin side at leveringssted og -tid ble formidlet som det skulle og gjennom de riktige kanaler – og at riktig informasjon også var tilgjengelig via eRoom.

– Denne saken handler om anbudsrett, og at regelverket må følges for å sikre likebehandlingsprinsippet, uttalte Aardalsbakke.

Han pekte på at når konvolutt to skulle åpnes, og man oppdaget at kun to aktører hadde levert tilbud, så var dette en stor overraskelse for Statens vegvesen - man forventet tre tilbud.

– Det ble oppsto dermed en kaotisk situasjon. Man hadde hatt en dialog gående i flere måneder, og Statens vegvesen tok derfor også kontakt med Hæhre Entreprenør. Men Statens vegvesen måtte ta en beslutning. Her var det en konkurransesituasjon basert på et regelverk, og da må man sikre likebehandling – og man kom frem til en beslutning, etter en en grundig vurdering og saksbehandling. Nå er det opp til retten å ta stilling til hva som står i dokumentene. Man skal ta stilling til om avvisning var riktig, og ikke konsekvensene av avvisningen. Staten vil anføre at tilbudet fra Hæhre ble levert på feil sted, og ikke i tråd med konkurransereglene og at det var korrekt å avvise. Dermed er det ikke grunnlag for hovedkrav og midlertidig forføyning, uttalte Aardalsbakke.

Det er satt av tre dager til saken i Oslo byfogdembete. Det er forventet at man får en rask avklaring av saken. 

Les også:
  • Kontraktstildelingen på E6 Helgeland sør settes på vent
  • Vegvesenet: - Naturlig at Hæhre tar anbudssaken til retten
  • Hæhre forfølger E6 Helgeland-saken rettslig - ligger mer enn 300 millioner lavere i pris
  • Skanska ligger an til å vinne Helgeland sør
  • Mæland mener elektronisk levering vil hindre flere Hæhre-saker
  • Vegvesenet opprettholder Hæhre-avvisning
  • Hæhre: - Sakens faktum har blitt snudd fullstendig på hodet
  • Solvik-Olsen om Hæhre-avvisning: Kan ikke ha det slik
  • Vegvesenet har avvist Hæhre på Helgeland sør - tilbudet levert til feil adresse

Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen, Hæhre, Skanska
 

Anleggsmaskin
på 17 tonn stjålet
- utlover 100.000 i dusør

 

Betonmast Hæhre og Veidekke fornøyd med Nye Veiers bruk av PRIME

 

Skanska bygger boliger på Svalbard

 

Bekymret for færre ingeniør-
kvinner

 

Vegdirektøren varsler omstillinger

 

Høytflyvende rørfornying på Akershus festning

 

Byggmann vokser

Annonsørinnhold
 

Dette taket kan lagre og fordrøye 70.000 liter vann

Annonsørinnhold
 

Hvorfor velge ferdighus?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27
    0170 Oslo
  • Postadresse

    Postboks 6831
    St. Olavs plass
    0130 Oslo
  • Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien