Arkivfoto

Nå skal retten avgjøre avvisningssaken mellom Hæhre og Statens vegvesen

Mandag startet rettssaken i kjølvannet av at Hæhre Entreprenør ble avvist fra den mye omtalte konkurransen E6 Helgeland sør fordi de leverte anbudspapirene til Statens vegvesen i Mosjøen i stedet for hos Vegdirektoratet, som etaten mener var riktig innleveringssted.

Dette er saken:

* E6 Helgeland sør skal, i likhet med Helgeland nord, bygges som en veiutviklingskontrakt. Den gir entreprenør ansvar for både prosjektering og bygging av den nye vegen, samt drift av strekningen både under byggetiden og i etterkant.
* I oktober 2015 inviterte Statens vegvesen tre aktører med videre i konkurransen om kontrakten for E6 Helgeland sør, etter en prekvalifiseringsrunde. Disse tre var Skanska Norge, Hæhre Entreprenør og NCC.
* Konkurransen er gjennomført etter en konkurransepreget dialog, hvor det var samtaler mellom Staten vegvesen og de ulike entreprenørene – og hvor entreprenørene skulle komme frem til forslag på hvordan oppgaven skulle løses. Etter at dialogen var avsluttet, skulle her aktørene levere sine tilbud gjennom et to-konvoluttsystem. Den første konvolutten skulle leveres i Mosjøen - den andre konvoluttens skulle leveres i Oslo.
* Hæhre Entreprenør leverte konvolutt to til Statens vegvesen i Mosjøen, mens Statens vegvesen satt og ventet på tilbudene ved Vegdirektoratet i Oslo. Når det kom frem at Hæhre leverte konvolutt 2 i Mosjøen – ble dette da etter hvert avvist.
* Hæhre påklaget dette, men fikk ikke gehør hos byggherren, og entreprenøren valgte da å be om midlertidig forføyning.

* I slutten av september ble det kjent at Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet fikk medhold i Oslo byfogdembete om at avvisningen av Hæhre Entreprenør i den såkalte konvolutt-saken var riktig.
* Prosjektet E6 Helgeland sør omfatter i alt syv parseller på en drøyt 13 mil lang strekning, mellom Nord-Trøndelag grense og Korgen. Til sammen skal det bygges 57 kilometer ny vei. Prosjektet er ett av tre delprosjekter i utbyggingspakken E6 Helgeland.
* Hæhre Entreprenør er i gang med arbeidene på Helgeland nord, en jobb på over 1,9 milliarder kroner, som også inkluderer drifts- og vedlikeholdsoppgaver. Selve prosjekteringen og utbyggingen skal ha en verdi på rundt 1,5 milliarder kroner.

Det var i starten av juni i år det ble kjent at Statens vegvesen valgte å avvise Hæhre Entreprenør fra konkurransen om å bygge og drifte E6 Helgeland sør. Etaten mener tilbudet skal ha blitt levert til feil adresse i forhold til hva som var spesifisert og kommunisert fra deres side, noe Hæhre Entreprenør er sterkt uenig i. Selv om anbudspapirene fra Hæhre Entreprenør ennå ikke er åpnet, er det kommet frem opplysninger som viser at Hæhre ligger ca. 300 millioner kroner under de som Statens vegvesen nå har innstilt til å utføre jobben, Skanska Norge.


Midlertidig forføyning

Hæhre Entreprenør valgte å påklage avvisningen men ettersom Statens vegvesen valgte å ikke ta klagen til følge, bestemte entreprenøren seg for å gå til retten for å få en midlertidig forføyning der de krever å bli inkludert i konkurransen.

Denne saken har vakt stor interesse i anleggsnæringen. Enkelte har ment Statens vegvesen har tolket anbudsreglementet for strengt, mens andre har pekt på at anbudsreglene må følges og at det var riktig å avvise. Nå blir det opp til Oslo byfogdembete å ta stilling til dette spørsmålet. Saken ble opprinnelig anlagt som en midlertidig forføyning, men saken er nå utvidet til også å omfatte dom i hovedsaken.

I tillegg har Skanska Norge fått innpass som partshjelp i saken. Om Hæhre Entreprenør ikke vinner frem med saken de har anlagt mot staten, blir det Skanska som skal utføre jobben.

Konkurransepreget dialog 

Det var 10. juni i år Hæhre Entreprenør ble kjent med at de ble avvist fra milliardkontrakten i Nordland, altså åtte dager etter innleveringen av konvolutt 2.

E6 Helgeland sør er en veiutviklingskontrakt, hvor den som vinner anbudet får ansvar for både prosjektering og bygging av den nye veien, samt drift av strekningen både under byggetiden og i etterkant. Etter at prekvalifiseringsrunden var gjennomført, ønsket Statens vegvesen å gå videre med Skanska Norge, NCC og Hæhre Entreprenør. Det videre arbeidet ble gjennomført gjennom en såkalt konkurransepreget dialog, hvor det var samtaler mellom Statens vegvesen og de ulike entreprenørene – og hvor entreprenørene skulle komme frem til forslag på hvordan oppgaven skulle løses. Deretter ble dialogen avsluttet, og de tre entreprenørene skulle levere sitt tilbud gjennom et såkalt to-konvoluttsystem. Den første konvolutten omhandler hvordan entreprenøren ønsket å utføre jobben, og konvolutt 2 skulle ende ut i en totalpris. Konkurransesummen, som altså er den som avgjør tildelingen, er tilbudssummen minus et fratrekk tilbyderne får utfra hvor godt de leverer på fire andre tildelingskriterier:

- Organisering og styring
- Håndtering av områder med sensitiv grunn
- Tekniske løsninger
- Trafikkavvikling i byggetiden

Hæhre Entreprenør leverte konvolutt to i Mosjøen, hvor konvolutt én skulle leveres, mens Statens vegvesen ventet på konvolutt 2 ved Vegdirektoratet i Oslo.

Dette er hele stridens kjerne. Statens vegvesen mener riktig adresse for levering var Oslo, mens Hæhre mener de ikke gjorde noe galt når de leverte i Mosjøen. Hæhre Entreprenør mener leveringssted ble endret underveis, uten av dette er kommet godt nok frem eller dokumentert gjennom de riktige kanaler.

Mandag fikk retten høre innledningsforedragene fra Hæhre Entreprenørs advokat Borgar Høgetveit Berg (Advokatfirmaet Thommessen) og samferdselsdepartements advokat Jørgen Aardalsbakke (Advokatfirmaet Grette) - samt Skanska Norges advokat Morten Goller (Wiersholm).

Albert kristian Hæhre (t.v.) og adv. Borgar Høgetveit Berg.

– Hæhre mener av avvisningen innebærer et brudd på reglene om offentlige anskaffelser. Tilbudet, konvolutt 2, er levert til riktig sted, og levert til det sted som oppgitt i det gjeldende konkurransegrunnlaget. Endringer knyttet til leveringssted er ikke skjedd på den avtalte fremgangsmåten, meddelelsen har altså ikke blitt gjort på den riktige måten og det er derfor vi står her i dag, uttalte Berg på vegne av Hæhre Entreprenør.

Sentralt i saken står hva som er oppdatert gjennom eRoom, som er Statens vegvesens dokumentdelingssystem. Dette systemet ble brukt på dette prosjektet, hvor blant annet konkurransegrunnlaget ble lagret. Hæhre mener at konkurransegrunnlaget ikke ble oppdatert med endret leveringssted her, og forholdt seg til dette.

– Statens vegvesen manglende oppdatering av opplysningene om leveringssted på eRoom er årsaken til situasjonen vi har havnet i, påpekte Berg.

Hæhre valgte å levere inn sitt anbud dagen før fristen, og Hæhres representant satte seg derfor på flyet til Mosjøen og leverte dette rundt 24 timer før fristen gikk ut – og fikk kvittering på at papirene ble overlevert ved kontoret i Mosjøen. De skal ikke ha fått melding om at papirene ble levert på feil sted.

Adv. Jørgen Aardalsbakke

Hæhre mener derfor at Statens vegvesen avvisning av Hæhre er et brudd på reglene for offentlige anskaffelser.

Hæhres advokat peker prinsipalt på at tilbudet (konvolutt 2) er levert på riktig sted, da levering fant sted til den adressen som var oppgitt i konkurransegrunnlaget. Subsidiært peker de på at levering av tilbudet på feil sted ikke innebærer at tilbudet skal avvises. Atter subsidiært mener Hæhre at ved å motta tilbudet i Mosjøen har Statens vegvesen akseptert Mosjøen som rett leveringssted.

– Det er Statens vegvesen som har skapt dette problemet, og det uklarheter fra Statens vegvesen som medfører at vi står her, uttalte advokat Berg i retten. Han understreket også at hele sakskomplekset må ses på bakgrunn av at konkurransen ble gjennomført som en konkurransepreget dialog.

Skanskas prosjektsjef Oddmund Hansen (t.h.) og adv. Morten Goller.


Tallene kjent
Anbudet til Hæhre ligger trygt forvart og uåpnet i Mosjøen, men tallene er blitt kjent.

– Det paradoksale er at Hæhres tilbud er minst 300 millioner kroner lavere enn Skanskas tilbud. Det er ubegripelig for Hæhre at staten velger å avvise Hæhre når dette ikke er nødvendig. Nå kan man få en direkte kostnad på 300 millioner kroner, og dette er statens best case-scenario, og ikke medregnet erstatningskrav. Det fremstår som meningsløst at staten velger å gjøre det på denne måten, uttalte Berg.

– Må ta stilling til reglene og ikke konsekvensene
Advokat Jørgen Aardalsbakke, som prosederer saken på vegne av staten, peker på sin side at leveringssted og -tid ble formidlet som det skulle og gjennom de riktige kanaler – og at riktig informasjon også var tilgjengelig via eRoom.

– Denne saken handler om anbudsrett, og at regelverket må følges for å sikre likebehandlingsprinsippet, uttalte Aardalsbakke.

Han pekte på at når konvolutt to skulle åpnes, og man oppdaget at kun to aktører hadde levert tilbud, så var dette en stor overraskelse for Statens vegvesen - man forventet tre tilbud.

– Det ble oppsto dermed en kaotisk situasjon. Man hadde hatt en dialog gående i flere måneder, og Statens vegvesen tok derfor også kontakt med Hæhre Entreprenør. Men Statens vegvesen måtte ta en beslutning. Her var det en konkurransesituasjon basert på et regelverk, og da må man sikre likebehandling – og man kom frem til en beslutning, etter en en grundig vurdering og saksbehandling. Nå er det opp til retten å ta stilling til hva som står i dokumentene. Man skal ta stilling til om avvisning var riktig, og ikke konsekvensene av avvisningen. Staten vil anføre at tilbudet fra Hæhre ble levert på feil sted, og ikke i tråd med konkurransereglene og at det var korrekt å avvise. Dermed er det ikke grunnlag for hovedkrav og midlertidig forføyning, uttalte Aardalsbakke.

Det er satt av tre dager til saken i Oslo byfogdembete. Det er forventet at man får en rask avklaring av saken.