Byggeleder Anders Aamodt (til venstre) og prosjektleder Åge Brudeseth i Statens vegvesen, er svært tilfreds med totalentreprisen som NCC Infrastructure har utført.

NCC ferdig med Flyplassbrua et halvt år før tidsfristen

NCC Infrastructure har på rekordtid bygget den nye Flyplassbrua ved Gardermoen. Statens vegvesen gir entreprenørselskapet honnør.

Den 350 meter lange betongbrua skal bedre trafikkavviklingen fra Oslo Lufthavn Gardermoen i nordgående retning, og skulle etter planen være ferdig i april 2017 i forbindelse med at den nye flyplassterminalen åpner. Til den relativt slanke brukonstruksjonen går det med 4.350 kubikkmeter betong.

– Brua måtte stå ferdig før Terminal 2 på flyplassen kan åpnes i april neste år, men allerede i løpet av neste måned er brua klar for trafikk. NCC Infrastructure, som har totalentreprisen, har vist høy kvalitet både ved prosjektering og utførelse, sier prosjektleder Åge Brudeseth i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

– Pilotprosjekt

Byggingen av brua startet opp i november i fjor; på bare 10 måneder er den flotte konstruksjonen ferdig. Samtidig åpner den nye skjæringen som skal lede trafikken nordfra mot flyplassen.

– Vi har veldig liten erfaring i Region øst med at entreprenøren har totalentreprisen. Så byggingen av den nye Flyplassbrua er å betrakte som et pilotprosjekt i denne regionen, og vi synes hele prosjektgjennomføringen har gått smertefritt. I og med at NCC Infrastructure har totalentreprisen, har de hatt muligheten til å prosjektere tett opp mot byggingen, mens ved tradisjonelle utførelsesentrepriser må prosjekteringen være komplett allerede før entreprenørene kan konkurrere om jobben. Vi måtte nok ha kalkulert med seks måneders ekstra jobb dersom vi selv skulle ha stått for prosjekteringen, sier Brudeseth.

– Ønsker flere totalentrepriser

Han opplyser at Vegvesenet ønsker å øke andel totalentrepriser for blant annet å kunne spare tid.

– Gjennomføringstiden av prosjektene vil på denne måten bli kortere, men det er usikkert om den totale byggekostnaden vil reduseres. Selve prosjekteringen vil imidlertid bli rimeligere ved at entreprenøren selv har ansvaret for den, sier prosjektlederen.

Fugefri bru

Den nye Flyplassbrua har en litt spesiell konstruksjon, selv om den er en vanlig platebru i betong.

– Brua har 13 akser, og to av disse er dobbeltsøyler. Den har ingen fuger, og årsaken er at radiusen er såpass krapp at bevegelsene i brua går sideveis. Dette gjør at drift og vedlikehold blir billigere, fordi vi slipper å skifte fuger. Konstruksjonsmåten var for øvrig NCC sin ide, og det er sjelden en slik teknologi brukes på så store bruer, sier byggeleder Anders Aamodt i Statens vegvesen.

Brua er både spennarmert og slakkarmert. Alt betongarbeid er nå ferdig, og nå gjenstår arbeidet med å legge brumembran, asfalt og belysningsmontering.

– Det har vært ni støpeetapper hvor det har blitt støpt ca. 350 kubikkmeter med betong per gang. Hver støp har tatt om lag et døgn, sier Aamodt.

– Flott samarbeid

Også prosjektleder Sven Harald Movold i NCC Infrastructure roser samarbeidet med Statens vegvesen.

– Det har hele veien vært en positiv vinkling på alle temaer vi har diskutert, og vi opplever Vegvesenet som veldig løsningsorienterte og konstruktive. Det har vært et flott samarbeid hele veien. Vi har greid å innfri alle byggherrens krav når det gjelder tekniske løsninger for brua, sier Movold til Byggeindustrien.

Ikke billigst

Han påpeker at NCC ikke hadde det billigste anbudet, men at selskapet fikk kontrakten blant annet på grunn av tekniske løsninger og ideer om trafikkavvikling.

– Vi engasjerte konsulentselskapet Cowi AS til å utføre prosjekteringsarbeidet. De har gjort en utmerket jobb, og har favnet alle fagene som er involvert på en fremragende måte. For øvrig er jeg glad for at vi ikke har hatt noen uhell eller fraværsskader. Vi legger stor vekt på HMS, så det er viktig for oss, sier Movold.